• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

deloonwerker.nlLogo de Loonwerker

  • Bemesting
    • Compost
    • Derogatie
    • Dierlijke mest
    • Drijfmest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vaste mest
  • Gewas & ruwvoer
    • Aardappelen
    • Graan
    • Grasland
    • Groenbemesters
    • Mais
    • Suikerbieten
    • Uien
  • Machines
    • Balenwikkel- en persmachines
    • Combine en maaidorser
    • Hakselaar
    • Kipper
    • Kunstmeststrooier
    • Maaiers
    • Onderhoud
      • Brandstof
      • Tractorbanden
      • Verlichting
    • Rooier
    • Silagewagen
    • Sleepvoet
    • Zaaimachine
    • Zelfrijder
    • Zodebemester
  • Activiteiten
    • Beregening / irrigatie
    • Grondbewerking
      • Eggen
      • Frezen
      • Grondverzet
      • Kilveren
      • NKG
      • Ploegen
      • Schoffelen
      • Woelen
    • Hakselen
    • Inkuilen
    • Maaien
    • Management
    • Onderzaaien
    • Onkruidbestrijding
    • Oogsten
    • Rooien
    • Slootonderhoud
    • Spuiten
    • Transport
  • Trekkers
    • Case-IH
    • CLAAS
    • Deutz-Fahr
    • Fendt
    • John Deere
    • Kubota
    • Massey Ferguson
    • New Holland
    • Steyr
    • Valtra
    • Alle trekkers
  • Mechanisatie
    • Amazone
    • Joskin
    • Kaweco
    • Krone
    • Kverneland
  • Partners
    • Traxx
    • Vredo
  • Abonneren & Meer
    • Stem op de Trekker van het Jaar 2024
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Abonneren op vakblad de Loonwerker
    • Meedoen aan Trekker van de Week
  • Winkelmand
  • icon

Voortgang Brexit baart LTO Nederland grote zorgen

Aflevernieuws 18 oktober 2018

LTO Nederland heeft grote zorgen om de voortgang van de Brexit en vooral de voortdurende onzekerheid. Dit najaar moeten boeren en tuinder hun teeltplannen en fokprogramma's gaan vaststellen voor volgende seizoen. Niemand weet nog waar hij aan toe is.

Wat is er aan de hand?

De Britse markt is voor de Nederlandse boeren en tuinders de derde in grootte na Duitsland en België. De bruto agrarische exportwaarde bedraagt jaarlijks ruim 8 miljard euro, met name (verwerkte) groenten en fruit, bloemen en planten, vleesproducten zoals bacon, kaas, eierproducten, aardappelproducten en suiker. Daarom maakt LTO Nederland zich grote zorgen of het volgend jaar allemaal goed komt. Het laatste nieuws uit Brussel is niet geruststellend. Op dit moment is het zeer onzeker of de EU en het Verenigd Koninkrijk (VK) tot een deal kunnen komen. De kans is groot dat deze onzekerheid de komende maanden voortduurt. Dit is een groot probleem voor onze boeren en tuinders die nu immers al plannen maken voor wat ze in 2019 gaan produceren. Land- en tuinbouw is voor een groot deel seizoensgebonden; daarin is de sector uniek. In maart 2019 staan de tomaten, bloemen en koeien te produceren. Er zit geen knop op waarmee je tijdelijk de productie even kan stilzetten in afwachting van oplossingen.

Wat betekent dit voor boeren en tuinders?

Op dit moment, oktober 2018, kunnen boeren en tuinders nog makkelijker keuzes maken voor wat betreft teeltplan, rassenkeuze en hun dierlijke productie. Als het onverhoopt mis gaat krijgen boeren en tuinders vanaf 30 maart 2019 het probleem op hun erf gedeponeerd. De handel en exporteurs zullen door de problemen aan de grens minder product inkopen en dan blijven boeren en tuinders er mee zitten met alle financiële consequenties van dien. LTO vindt dit een uitermate ongewenste situatie. De Nederlandse regering moet alles in het werk stellen om in samenwerking met de Europese partners en het VK te voorkomen dat vanaf 30 maart 2019 chaos heerst aan de grens met het VK. Als er geen deal ligt, dan moet er een noodoplossing komen zodat de status quo vooralsnog bewaard blijft.

Wat wil LTO niet en wel?

In geen geval moeten we in een situatie belanden dat het op 28 maart nog steeds ongewis is of de handel ongehinderd door kan gaan. Zo’n situatie kost hopen geld, en uiteindelijk ligt de rekening bij de boer en tuinder. Hun afzetprijzen dalen en in het ergste geval blijft product staan met alle gevolgen van dien.

In het geval er een akkoord komt over een GPS-systeem om grensvrachtverkeer te kunnen volgen moet duidelijk zijn wat dat betekent voor de Nederlandse export. Het gaat hier niet alleen om de Ierse grens maar ook om onze grens met het VK. Als er voor de Ieren straks een toch een goede oplossing ligt, moet die ook voor ons gelden. Gelijke monniken, gelijke kappen. Dat moet ook Europese solidariteit zijn.

Wat wil LTO Nederland van de overheid

–       In het geval exportstromen vastlopen door toestanden bij het veer of de Eurotunnel, wat zijn dan de oplossingen? 
–       Wat kan de overheid in dat geval doen om boeren en tuinders die economisch getroffen gaan worden bij een harde Brexit te ondersteunen? Wordt hiervoor geld gereserveerd?

Bron: LTO Nederland

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Steyr Terrus CVT-trekkerserie krijgt meer functies
17 jun

Steyr Terrus CVT-trekkerserie krijgt meer functies

TKD 2025: Komatsu
17 jun

TKD 2025: Komatsu

Beeldverslag TKD 2025
16 jun

Beeldverslag TKD 2025

TKD 2025: STAAD 17W in beeld
16 jun

TKD 2025: STAAD 17W in beeld

John Deere onthult de nieuwe F8 en F9 zelfrijdende veldhakselaars
16 jun

John Deere onthult de nieuwe F8 en F9 zelfrijdende veldhakselaars

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Steyr Terrus CVT-trekkerserie krijgt meer functies

Steyr Terrus CVT-trekkerserie krijgt meer functies

TKD 2025: Komatsu

TKD 2025: Komatsu

Beeldverslag TKD 2025

Beeldverslag TKD 2025

Themapagina's

BemestingGewas & ruwvoerLoonwerk activiteitenLandbouwmachinesTrekkers Mechanisatie

Compost

Dierlijke mest

Drijfmest

Kunstmest

Mest uitrijden

Mestscheider

Sleepvoet

Vaste mest

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - TRAXX

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

  •  *
  •  *
    Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
deLoonwerker.nl

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Bemesting
    • Compost
    • Derogatie
    • Dierlijke mest
    • Drijfmest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vaste mest
  • Gewas & ruwvoer
    • Aardappelen
    • Graan
    • Grasland
    • Groenbemesters
    • Mais
    • Suikerbieten
    • Uien
  • Machines
    • Balenwikkel- en persmachines
    • Combine en maaidorser
    • Hakselaar
    • Kipper
    • Kunstmeststrooier
    • Maaiers
    • Onderhoud
      • Brandstof
      • Tractorbanden
      • Verlichting
    • Rooier
    • Silagewagen
    • Sleepvoet
    • Zaaimachine
    • Zelfrijder
    • Zodebemester
  • Activiteiten
    • Beregening en irrigatie
    • Grondbewerking
      • Eggen
      • Frezen
      • Grondverzet
      • Kilveren
      • NKG
      • Ploegen
      • Schoffelen
      • Woelen
    • Hakselen
    • Inkuilen
    • Maaien
    • Management
    • Onderzaaien
    • Onkruidbestrijding
    • Oogsten
    • Rooien
    • Slootonderhoud
    • Spuiten
    • Transport
  • Trekkers
    • Case-IH
    • CLAAS
    • Deutz-Fahr
    • Fendt
    • John Deere
    • Kubota
    • Massey Ferguson
    • New Holland
    • Steyr
    • Valtra
    • Alle trekkers
  • Mechanisatie
    • Amazone
    • Joskin
    • Kaweco
    • Krone
    • Kverneland
  • Vakpartners
    • Traxx
    • Vredo
  • Abonneren & meer
    • Stem op de Trekker van het Jaar 2024
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Abonneren op vakblad de Loonwerker
    • Meedoen aan Trekker van de Week
  • Winkelmand