‘s Werelds grootste bouwbeurs, Bauma, opent binnenkort haar deuren van 7 tot en met 13 april in München, Duitsland. Bauma en Keestrack richten zich op duurzaamheid, alternatieve aandrijfsystemen en oplossingen voor de aggregaten-, recycling- en mijnbouwindustrie. Keestrack staat op stand FN 1016/9 en lanceert twee compleet nieuwe machines op de Bauma.
R2 percussiebreker, in volledig elektrische ZERO en conventionele diesel/hydraulische aandrijving
De R2, een krachtige en zeer compacte mobiele percussiebreker op rupsen, is ontworpen om Keestrack’s gamma van brekers te vervolledigen. De R2 is gemakkelijk te gebruiken in stadscentra waar een hoge flexibiliteit en mobiliteit essentieel zijn. In veel Europese steden is er behoefte aan puur elektrisch plug-in bouwmaterieel. Met de ZERO-drive, een volledig elektrische plug-in aandrijving zonder verbrandingsmotor aan boord, biedt Keestrack de ideale oplossing. De nieuwe impactor heeft een capaciteit tot 150 ton per uur.
De ontwerpkenmerken van de breker zijn vaak vergelijkbaar met de bekroonde grotere R3 breker. De voedingsbunker (3 kuub) met geïntegreerde trilgoot (3300 x 810mm) en voorzeef (1250 x 810mm) heeft ook een asymmetrisch ontwerp om het materiaal gemakkelijk in de inlaat (860 x 730mm) te voeren die is uitgerust met een vervangbare invoerbalk.
De nieuw ontworpen rotor, met een breedte van 840 mm en een diameter van 920 mm, is gemaakt van Hardox-staal. De rotor heeft hetzelfde ontwerpconcept als de grotere R3, R5 en R6, ontworpen om slijtage te minimaliseren. De rotorsnelheid kan worden aangepast door de hydrostatische aandrijving, zo kan de gewenste korrelgrootte nog beter afgesteld worden. De slagschorten kunnen van bovenaf worden onderhouden, wat het onderhoud vergemakkelijkt.
Wendbare breker en zeef
De R2-percussiebreker, volledig uitgerust in gesloten circuit met een 1200 x 3040 mm enkeldeks nazeef, overband magneet en windzifter, heeft een totaalgewicht van minder dan 27 ton en een transportlengte van 13,05 meter, waardoor het een zeer wendbare breker en zeef is. De retourtransportband van het gesloten circuit kan ook naar buiten draaien om gebruikt te worden als voorraadtransportband voor de overmaat fractie.
Zoals bij alle Keestrack machines is onderhoud gering door het specifiek ontwerp. Het gebruik van aandrijf- en retourtrommels, die levenslang gesmeerd zijn, is slechts één van de voorbeelden.
De diesel/hydraulische R2-versie wordt aangedreven door de nieuwe Deutz TCD 5.2 L4-motor, die zeer efficiënt, krachtig en schoon is. Hij voldoet aan alle EU Stage V en US EPA Tier 4 eisen en kan draaien op ecologische biodiesel. De R2 is ook verkrijgbaar in ZERO drive versie, die volledig elektrisch plug-in is en geen verbrandingsmotor heeft.

C7 3-dek zeefmachine met hoge capaciteit
Keestrack zal ook de gloednieuwe 3-deks classificeermachine met hoge capaciteit introduceren om het productgamma voor precisiezeven met hoge capaciteit te vervolledigen. De C7, met een capaciteit tot 600 ton per uur, is uitgerust met een driedeks zeefbox van 5450 x 1800 mm met verwisselbare zeefdekken, die snel kunnen worden verwisseld. De C7 is speciaal ontworpen voor nauwkeurig zeven met hoge capaciteit voor zand en aggregaten. De looppaden aan weerszijden van de zeefbox bieden perfecte toegang voor service en onderhoud. De C7 heeft geen steunpoten, waardoor hij snel kan worden opgesteld.
De C7 3-dek zeefmachine is beschikbaar in conventionele diesel/hydraulische aandrijving, maar de R&D afdeling van Keestrack heeft al plannen om de machine in de nabije toekomst beschikbaar te maken in ZERO, volledig elektrische plug-in aandrijving. Ook de 2-deks versie zal binnenkort op de markt komen.
Bron: Keestrack