• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

deloonwerker.nlLogo de Loonwerker

  • Bemesting
    • Compost
    • Derogatie
    • Dierlijke mest
    • Drijfmest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vaste mest
  • Gewas & ruwvoer
    • Aardappelen
    • Graan
    • Grasland
    • Groenbemesters
    • Mais
    • Suikerbieten
    • Uien
  • Machines
    • Balenwikkel- en persmachines
    • Combine en maaidorser
    • Hakselaar
    • Kipper
    • Kunstmeststrooier
    • Maaiers
    • Onderhoud
      • Brandstof
      • Tractorbanden
      • Verlichting
    • Rooier
    • Silagewagen
    • Sleepvoet
    • Zaaimachine
    • Zelfrijder
    • Zodebemester
  • Activiteiten
    • Beregening / irrigatie
    • Grondbewerking
      • Eggen
      • Frezen
      • Grondverzet
      • Kilveren
      • NKG
      • Ploegen
      • Schoffelen
      • Woelen
    • Hakselen
    • Inkuilen
    • Maaien
    • Management
    • Onderzaaien
    • Onkruidbestrijding
    • Oogsten
    • Rooien
    • Slootonderhoud
    • Spuiten
    • Transport
  • Trekkers
    • Case-IH
    • CLAAS
    • Deutz-Fahr
    • Fendt
    • John Deere
    • Kubota
    • Massey Ferguson
    • New Holland
    • Steyr
    • Valtra
    • Alle trekkers
  • Mechanisatie
    • Amazone
    • Joskin
    • Kaweco
    • Krone
    • Kverneland
  • Partners
    • Traxx
    • Vredo
  • Abonneren & Meer
    • Stem op de Trekker van het Jaar 2024
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Abonneren op vakblad de Loonwerker
    • Meedoen aan Trekker van de Week
  • Winkelmand
  • icon

Ingezonden stuk: Het einde van de boeren in Nederland

Brandstof Eggen 9 juli 2020

Als vakblad krijgen wij zo nu en dan een column toegestuurd van onze lezers. Ook vandaag was dit het geval en ontvingen wij een column. Wij geven u als agrariërs graag een podium en hebben er daarom voor gekozen het artikel te plaatsen als ingezonden artikel. Mochten er vragen over het artikel zijn mail ons gerust dan zorgen wij ervoor dat het bij de auteur terecht komt:

Het einde van de boeren in Nederland

Wat is er aan de hand met de boeren? Als enige groep in de samenleving hebben zij aan de overheid precies vermeld hoeveel vee zij hebben. Wanneer een boer wilde uitbreiden, moest hij de dierrechten van een stoppende boer kopen om zo niet meer Stikstof uit te stoten. De stikstof die de gestopte boer uitgestoten had, kwam dan op naam van de boer die de rechten gekocht heeft te staan.

De overheid weet dus precies hoeveel Stikstof en Fosfaat iedere boer heeft. De industrie en het verkeer daarentegen hebben deze rechten, op enkele grote industrieën na, nooit gekocht, want de overheid vroeg daar niet naar.     

Nu heeft de rechter gezegd: Er mag in Nederland niet meer Stikstof uitgestoten worden. Een zeer groot probleem voor de overheid. Immers bij meer verkeer, industrie of uitbreiding van wegen en huizen neemt de Stikstof uitstoot toe. Hoe moeten wij dit nu oplossen, dacht Den Haag. De bouw, industrie en verkeer kan niet meer uitbreiden. Dan moeten de boeren maar een deel van de door hun gekochte rechten inleveren.

De boeren waren zo bereidwillig om mee te denken en hebben een voorstel gedaan om minder Stikstof uit te stoten. Nee zegt Den Haag, jullie voorstel is voor ons te veel werk om te controleren.
Dus heeft mevr. Schouten er een ministeriële regeling  door gedrukt, waar pas, nadat de regering terug is van vakantie, een bezwaar tegen gemaakt kan worden. De regeling gaat per 1 september in en houdt in dat de boeren minder eiwit in het krachtvoer mogen hebben. De dierenartsen, veevoederindustrie en deskundigen zeggen: dit  gaat ten koste van de dierengezondheid en de melkgift.
Deze afgepikte rechten geeft de regering aan de bouw, industrie en verkeer. Schiphol kan dan weer uitbreiden, terwijl zij geen Stikstofrechten hebben gekocht, geen belasting betalen en dan ook nog ruim 2 miljard euro subsidie, om de moeilijke corona tijden door te komen, ontvangen. Hoe gaat het verder in de volgende jaren met de Stikstof. Blijft de overheid dit gratis afpikken?

Stikstof

Trouwens Stikstof wordt als één noemer genoemd, maar bestaat uit 2 soorten: NOx en NH3. NOx is schadelijk en hoort niet in de natuur (komt uit verbranding van allerlei brandstoffen) NH3 is het grootste bestanddeel van onze lucht en is alleen maar schadelijk bij een heel hoge concentratie, wat in Nederland niet voorkomt. Alleen enkele plantjes die niet van Stikstof houden, worden verdrongen door planten die wel van Stikstof NH3 houden. NH3 bevordert plantengroei. Omdat NH3 en NOx gezamenlijk Stikstof wordt genoemd, ruilt de overheid NH3 in van de boeren voor NOx voor het verkeer, industrie en bouw. Er zijn al gemeenten en industriegebieden, die Stikstofrechten van boeren overgenomen hebben bijv. gemeente Barneveld en de Moerdijk. De overheid en de industrie hebben veel meer geld dan de boeren.

Stikstofrechten

Het is dus niet ondenkbaar, dat binnen afzienbare tijd  de stikstofrechten (NH3) van de boeren verruild zijn voor stikstofrechten voor de bouw, industrie en verkeer (NOx) Dit is rampzalig voor het milieu en de boeren zullen verdwijnen. 

Schiphol kan vast met de ruim 2 miljard subsidie Stikstofrechten kopen. Ik ben bang, dat als alle NH3 van de landbouw verruild wordt voor NOx, dat er dan nog steeds een groot tekort is aan stikstofrechten voor al het verkeer en industrie, als zij ook een vergunning moeten aanvragen. Er is in de samenleving een discussie gaande over discriminatie.

Als er één groep is in de samenleving is, die gediscrimineerd wordt, is dat wel de boeren. Zij worden immers altijd uitgescholden voor stomme boer, stinkboer en ga zo maar door. Als klap op de vuurpijl, pikt de overheid nu ook nog hun rechten af. De door de boeren gekochte rechten zonder te betalen.

De boeren worden alleen nog niet opgesloten. Provincies kondigen verordeningen af, dat de boeren niet meer mogen demonstreren. Inmiddels zijn in Drenthe de eerste boeren met kinderen wel opgepakt.
Wordt dit toch het einde van de boeren?

Jaap Majoor 
Laag Zuthem               

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Valtra 5e generatie A-serie krijgt upgrade
11 jul

Valtra 5e generatie A-serie krijgt upgrade

RMV lanceert nieuwe onderdelen én publieksfavorieten
11 jul

RMV lanceert nieuwe onderdelen én publieksfavorieten

AMAZONE InsectGuard beschermt aantoonbaar meer insecten
11 jul

AMAZONE InsectGuard beschermt aantoonbaar meer insecten

Pöttinger TOP VT 12540 C: precisie harken met één druk op de knop
10 jul

Pöttinger TOP VT 12540 C: precisie harken met één druk op de knop

10 jul

AMAZONE BladeCut voor professioneel groenbeheer

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Valtra 5e generatie A-serie krijgt upgrade

Valtra 5e generatie A-serie krijgt upgrade

RMV lanceert nieuwe onderdelen én publieksfavorieten

RMV lanceert nieuwe onderdelen én publieksfavorieten

AMAZONE InsectGuard beschermt aantoonbaar meer insecten

AMAZONE InsectGuard beschermt aantoonbaar meer insecten

Themapagina's

BemestingGewas & ruwvoerLoonwerk activiteitenLandbouwmachinesTrekkers Mechanisatie

Balenwikkel- en persmachines

Brandstof

Combine en maaidorser

Hakselaar

Rooier

Silagewagens

Sleepvoet

Tractorbanden

Zaaimachines

Zelfrijders

Zodebemester

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - TRAXX

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

  •  *
  •  *
    Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
deLoonwerker.nl

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Bemesting
    • Compost
    • Derogatie
    • Dierlijke mest
    • Drijfmest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vaste mest
  • Gewas & ruwvoer
    • Aardappelen
    • Graan
    • Grasland
    • Groenbemesters
    • Mais
    • Suikerbieten
    • Uien
  • Machines
    • Balenwikkel- en persmachines
    • Combine en maaidorser
    • Hakselaar
    • Kipper
    • Kunstmeststrooier
    • Maaiers
    • Onderhoud
      • Brandstof
      • Tractorbanden
      • Verlichting
    • Rooier
    • Silagewagen
    • Sleepvoet
    • Zaaimachine
    • Zelfrijder
    • Zodebemester
  • Activiteiten
    • Beregening en irrigatie
    • Grondbewerking
      • Eggen
      • Frezen
      • Grondverzet
      • Kilveren
      • NKG
      • Ploegen
      • Schoffelen
      • Woelen
    • Hakselen
    • Inkuilen
    • Maaien
    • Management
    • Onderzaaien
    • Onkruidbestrijding
    • Oogsten
    • Rooien
    • Slootonderhoud
    • Spuiten
    • Transport
  • Trekkers
    • Case-IH
    • CLAAS
    • Deutz-Fahr
    • Fendt
    • John Deere
    • Kubota
    • Massey Ferguson
    • New Holland
    • Steyr
    • Valtra
    • Alle trekkers
  • Mechanisatie
    • Amazone
    • Joskin
    • Kaweco
    • Krone
    • Kverneland
  • Vakpartners
    • Traxx
    • Vredo
  • Abonneren & meer
    • Stem op de Trekker van het Jaar 2024
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Abonneren op vakblad de Loonwerker
    • Meedoen aan Trekker van de Week
  • Winkelmand