Pieter Staadegaard – Algemeen directeur Staad belicht de ontwikkeling en mogelijkheden van de STAAD 17W bandenkraan.
“Bij Staad zijn we dealer en importeur van Develon grondverzetmachines, en leveren we zowel diesel- als elektrische modellen. Sinds kort heeft Develon ook zelf elektrische machines in het assortiment opgenomen. Tegelijkertijd zijn wij bij Staad verder gegaan: we zijn begonnen met de ontwikkeling van een eigen elektrische mobiele graafmachine – van A tot Z afgestemd op de Nederlandse markt.
Deze machine, de 17W, is een 17-tons elektrische bandenkraan met een 300 kWh batterij. Uniek is het wisselbare batterijsysteem, dat niet alleen de machine aandrijft, maar ook als mobiele energiebron inzetbaar is – op de bouwplaats of elders.
17W
De 17W is opgebouwd uit de nieuwste componenten en gebaseerd op jaren praktijkervaring. In de afgelopen vijf jaar hebben we 135 dieselmachines omgebouwd naar elektrisch. Uit die praktijk kwamen talloze verbeterpunten, groot en klein. Al die feedback hebben we verwerkt in dit eigen model. Het resultaat is een uiterst efficiënte, gebruiksvriendelijke machine die voldoet aan de dagelijkse realiteit op de bouwplaats.
Een belangrijke uitdaging bij elektrisch werken is het laden. Eén machine opladen is nog te doen, vijf ook wel, maar bij tien of meer wordt het echt complex – vooral qua beschikbare laadinfrastructuur. Daarom hebben we ingezet op een veel efficiëntere energiehuishouding.
We ontwikkelden samen met ZF een elektrische rijaandrijving met regeneratief remmen – net als bij elektrische auto’s. Zodra je afremt, wordt energie teruggewonnen en opgeslagen in de batterij. In combinatie met de nieuwe hydrauliekpomp van Bosch Rexroth hebben we het energieverbruik met 30 procent weten te verlagen. Daardoor kun je overdag langer doorwerken en ‘s nachts laden aan een bescheidener laadpunt.
Zelf ontwikkeld
Tot slot: doordat wij deze machine zelf van de grond af hebben ontwikkeld, zonder ombouw van bestaande dieselcomponenten, konden we de kosten beheersen. De prijs ligt daardoor dicht bij die van een dieselversie – wat de overstap naar elektrisch veel toegankelijker maakt.”