• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

deloonwerker.nldeloonwerker.nl

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Compost
    • Derogatie
    • Dierlijke mest
    • Drijfmest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vaste mest
  • Gewas & ruwvoer
    • Aardappelen
    • Graan
    • Grasland
    • Groenbemesters
    • Mais
    • Suikerbieten
    • Uien
  • Landbouwmachines
    • Balenwikkel- en persmachines
    • Combine en maaidorser
    • Hakselaar
    • Kipper
    • Kunstmeststrooier
    • Maaiers
    • Onderhoud
      • Brandstof
      • Tractorbanden
      • Verlichting
    • Rooier
    • Silagewagen
    • Sleepvoet
    • Zaaimachine
    • Zelfrijder
    • Zodebemester
  • Loonwerk activiteiten
    • Beregening / irrigatie
    • Grondbewerking
      • Eggen
      • Frezen
      • Grondverzet
      • Kilveren
      • NKG
      • Ploegen
      • Schoffelen
      • Woelen
    • Hakselen
    • Inkuilen
    • Maaien
    • Management
    • Onderzaaien
    • Onkruidbestrijding
    • Oogsten
    • Rooien
    • Slootonderhoud
    • Spuiten
    • Transport
  • Trekkers
    • Case-IH
    • CLAAS
    • Deutz-Fahr
    • Fendt
    • John Deere
    • Kubota
    • Massey Ferguson
    • New Holland
    • Steyr
    • Valtra
    • Alle trekkers
  • Mechanisatie
    • Amazone
    • Joskin
    • Kaweco
    • Krone
    • Kverneland
  • Partners
    • Corteva
    • HELLA
    • Traxx
  • Abonneren & Meer
    • Abonneren op vakblad de Loonwerker
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op de Loonwerker aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Trekker van het Jaar
    • Meedoen aan Trekker van de Week
  • icon

APK-plicht voor trekkers: opletten geblazen!

Niet gecategoriseerd 23 april 2019

Officieel zijn Nederlandse landbouwtrekkers die sneller kunnen rijden dan 40 km/u sinds 20 mei 2018 APK-plichtig op grond van de Europese richtlijn 2014/45. Door het (herhaaldelijk) verwerpen van de kentekenplicht is die APK-plicht echter nog niet van kracht. Hoe zit dat nu precies en wat zit eraan te komen?

In vergelijking met het buitenland en in het bijzonder met buurlanden België en Duitsland, loopt Nederland nogal achter als het gaat om voertuigeisen, kentekening en APK-wetgeving voor landbouwvoertuigen en -machines. Wetgeving en eisen die opgenomen zijn in de Europese richtlijn 2014/45 en die de Nederlandse regering al lang had moeten implementeren, maar dat (nog) niet heeft gedaan. Zo werd de kentekenplicht meerdere keren door de Tweede Kamer verworpen. Menig akkerbouwer, loonwerker en veehouder is daar niet rouwig om vanwege de rompslomp en extra kosten. Tegelijkertijd leidt de nu noodzakelijke halsoverkop invoering tot praktische problemen en naar rato hoge kosten. Denk aan het recente ‘gedoe’ rondom voertuigeisen zoals de tweeleidingremsystemen en onderrijbeveiliging. Ook de engineering en RDW keuringskosten voor fabrikanten en importeurs liegen er niet om.

Uitstel, maar geen afstel

Omdat de registratie- en kentekenplicht telkens uitgesteld werd, is een APK-plicht voor bos- en landbouwtrekkers die technisch sneller kunnen rijden dan 40 km/u in de praktijk ook nog niet aan de orde. De regering heeft echter ‘haast’ omdat er bij in gebreke blijven een flinke boete van de Europese Commissie in het verschiet ligt. Wat betekent dit nu in de praktijk?

Hoewel de recente Provinciale Staten verkiezingen de procedures opnieuw vertraagd hebben, verwacht Theo Vulink, branchemanager van de brancheorganisatie van fabrikanten, importeurs en dealers Fedecom, dat alle bestaande bos- en landbouwtrekkers en overige voertuigen met beperkte snelheid (de zogenoemde MMBS voertuigen en machines) die op de openbare weg komen, uiterlijk 20 mei 2020 moeten zijn geregistreerd. Deze registratieplicht is noodzakelijk om aan de Europese APK-plicht te voldoen en kost per voertuig €18. Er is afgesproken dat er verder geen motorrijtuigenbelasting en provinciale opcenten gaan komen. Vulink verwacht dat voor nieuwe trekkers en MMBS voertuigen en machines na de zomer van 2019 een registratie- en kentekenplicht geldt. De kentekenplicht gaat ook gelden voor voertuigen en voertuigcombinatie waarmee sneller dan 25 km/u wordt gereden en waarvoor men ontheffingen dient aan te vragen, bijvoorbeeld voor voertuigen breder dan 3,00 m. Het bestaande GV-kenteken vervalt dan.

Sneller dan 40 km/u rijden?

“Iedereen die vanaf nu een nieuw voertuig aanschaft dat op de openbare weg gaat komen, adviseer ik om na te gaan of je daarmee sneller dan 40 km/u wilt (en kunt) rijden. Dit komt als voertuigcategorie op de voertuigregistratiekaart. Voor trekkers
betekent voertuigcategorie T1a ≤ 40 km/u en voertuigcategorie T1b > 40 km/u. De basis voor registratie is de COC (Certificate Of Conformity) verklaring die de importeur aan de overheid verstrekt. Mijn advies aan professionele gebruikers, met name
loonwerkers dus, is om bestaande voertuigen zo snel mogelijk te registreren en te kentekenen.”

Dit artikel is afkomstig uit het vakblad de Loonwerker (april). Wilt u dit artikel verder lezen of meer artikelen lezen? Vraag hier een proefnummer aan of maak gebruik van onze tijdelijke actie!

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Upgrades AVR
20 mrt

Upgrades voor de Puma 4.0 in 2023

Valtra Unlimited: 10 jaar klantspecifieke tractoren uit Finland
20 mrt

Tien jaar klantspecifieke tractoren gemaakt in Finland

Bobcat
17 mrt

Nieuwe, elektrische schranklader en autonoom werkende conceptmachine van Bobcat

NMI maakt handleiding voor EU-bemestingsproducten
17 mrt

NMI maakt handleiding voor EU-bemestingsproducten

Agractie: Vlag weer rechtop vanwege verkiezingsuitslag
16 mrt

Agractie: Nederlandse vlag weer rechtop vanwege verkiezingsuitslag

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Upgrades AVR

Upgrades voor de Puma 4.0 in 2023

Valtra Unlimited: 10 jaar klantspecifieke tractoren uit Finland

Tien jaar klantspecifieke tractoren gemaakt in Finland

Bobcat

Nieuwe, elektrische schranklader en autonoom werkende conceptmachine van Bobcat

BemestingGewas & ruwvoerLoonwerk activiteitenLandbouwmachinesTrekkers Mechanisatie

Compost

Dierlijke mest

Drijfmest

Kunstmest

Mest uitrijden

Mestscheider

Sleepvoet

Vaste mest

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Corteva
Logo vakpartner - TRAXX
Logo vakpartner - HELLA

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contactpagina
  • Nieuwsbrief
deLoonwerker.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Compost
    • Derogatie
    • Dierlijke mest
    • Drijfmest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vaste mest
  • Gewas & ruwvoer
    • Aardappelen
    • Graan
    • Grasland
    • Groenbemesters
    • Mais
    • Suikerbieten
    • Uien
  • Landbouwmachines
    • Balenwikkel- en persmachines
    • Combine en maaidorser
    • Hakselaar
    • Kipper
    • Kunstmeststrooier
    • Maaiers
    • Onderhoud
      • Brandstof
      • Tractorbanden
      • Verlichting
    • Rooier
    • Silagewagen
    • Sleepvoet
    • Zaaimachine
    • Zelfrijder
    • Zodebemester
  • Loonwerk activiteiten
    • Beregening grasland en mais
    • Grondbewerking
      • Eggen
      • Frezen
      • Grondverzet
      • Kilveren
      • NKG
      • Ploegen
      • Schoffelen
      • Woelen
    • Hakselen
    • Inkuilen
    • Maaien
    • Management
    • Onderzaaien
    • Onkruidbestrijding
    • Oogsten
    • Rooien
    • Slootonderhoud
    • Spuiten
    • Transport
  • Trekkers
    • Case-IH
    • CLAAS
    • Deutz-Fahr
    • Fendt
    • John Deere
    • Kubota
    • Massey Ferguson
    • New Holland
    • Steyr
    • Valtra
    • Alle trekkers
  • Mechanisatie
    • Amazone
    • Joskin
    • Kaweco
    • Krone
    • Kverneland
  • Vakpartners
    • Corteva
    • HELLA
    • Traxx
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad de Loonwerker
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op de Loonwerker aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Meedoen aan Trekker van de Week
    • Trekker van het Jaar
Deloonwerker maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren