• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

deloonwerker.nldeloonwerker.nl

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Compost
    • Derogatie
    • Dierlijke mest
    • Drijfmest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vaste mest
  • Gewas & ruwvoer
    • Aardappelen
    • Graan
    • Grasland
    • Groenbemesters
    • Mais
    • Suikerbieten
    • Uien
  • Landbouwmachines
    • Balenwikkel- en persmachines
    • Combine en maaidorser
    • Hakselaar
    • Kipper
    • Kunstmeststrooier
    • Maaiers
    • Onderhoud
      • Brandstof
      • Tractorbanden
      • Verlichting
    • Rooier
    • Silagewagen
    • Sleepvoet
    • Zaaimachine
    • Zelfrijder
    • Zodebemester
  • Loonwerk activiteiten
    • Beregening / irrigatie
    • Grondbewerking
      • Eggen
      • Frezen
      • Grondverzet
      • Kilveren
      • NKG
      • Ploegen
      • Schoffelen
      • Woelen
    • Hakselen
    • Inkuilen
    • Maaien
    • Management
    • Onderzaaien
    • Onkruidbestrijding
    • Oogsten
    • Rooien
    • Slootonderhoud
    • Spuiten
    • Transport
  • Trekkers
    • Case-IH
    • CLAAS
    • Deutz-Fahr
    • Fendt
    • John Deere
    • Kubota
    • Massey Ferguson
    • New Holland
    • Steyr
    • Valtra
    • Alle trekkers
  • Mechanisatie
    • Amazone
    • Joskin
    • Kaweco
    • Krone
    • Kverneland
  • Partners
    • Corteva
    • HELLA
    • Traxx
  • Abonneren & Meer
    • Abonneren op vakblad de Loonwerker
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op de Loonwerker aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Trekker van het Jaar
    • Meedoen aan Trekker van de Week
  • icon

Doosan wielladers: betaalbare bedrijfszekerheid

Advertorial 10 januari 2023

Doosan wielladers: betaalbare bedrijfszekerheid

Doosan wielladers mogen nog een wat vreemde eend in de beet zijn in het landbouwloonwerk, loonwerkers in andere segmenten en ook gemeentelijke instanties hebben ondertussen ontdekt wat deze Koreaanse machines in huis hebben. Hoog tijd om ze eens nader in de kijker te zetten.

Geschiedenis van Doosan wielladers

De geschiedenis van het Zuid-Koreaanse Doosan gaat terug naar 1937. In 1975, een jaar voordat het bedrijf door de overname door Daewoo omgedoopt werd tot Daewoo Heavy Industries, startte het met de productie van dieselmotoren met technische ondersteuning door het Duitse MAN.

In 1989 introduceert het merk haar eerste wielladers en rond midden jaren negentig maken we in Europa voor het eerst kennis met het merk dankzij de Daewoo Nexia personenauto. Dat was een Daewoo gelabelde versie van de destijds al uit productie genomen Opel Kadett E personenauto. Opel was toen marktleider in verschillende Europese landen met de Kadett als verkooptopper. De auto’s stonden bekend als betaalbaar, betrouwbaar en kwalitatief goed met een hoge inruilwaarde.

“Dat was een hele slimme strategie van de Koreanen om toe te treden tot een nieuwe markt”

Siep Anema, Nederlandse Doosan importeur en dealer Anema Arum

In 2005 nam Doosan Heavy Industries Daewoo over en dat leidde tot Doosan Infracore dat twee jaar later Bobcat overnam van het Amerikaanse Ingersoll Rand. En een jaar geleden werd 35 procent van de aandelen van Doosan Infracore op haar beurt overgenomen door Hyundai en ontstond Hyundai Doosan Infracore.

Wiellader kan zich meten met de rest

Tezamen met de overige dealers slaagde Anema erin om marktleider in Nederland te worden bij de mobiele graafmachines. “Koreanen kunnen echt wat maken hoor”, zegt hij. Dat het bij de wielladers, zeker in de agrarische sector, andere koek is, dat realiseert Anema zich terdege.

“Bij de wielladers domineert een tweetal merken de markt. Hun reputatie en imago zijn ijzersterk. Toch durf ik te beweren dat Doosan sinds de introductie van de 5-serie in 2013 concurrerend is geworden en met de nieuwste 7-serie wielladers met Stage V motoren en de nieuwe cabine net zo goed presteert als de rest.”

7-serie met nieuwe motor, cabine en comfort

De 7-serie is sinds december 2020 op de markt en onderscheidt zich met name van zijn voorganger met zijn nieuwe motor, nieuwe cabine en interieur, nieuwe bediening en het verbeterd comfort voor de machinist. Een belangrijk detail is dat de voorruit nu verder naar onderen doorloopt voor beter zicht rond en achter de voorwielen. Ook dankzij een ander detail zoals de nieuwe ruitenwisser die nu een veel groter oppervlak wist.

“De nieuwe 7-serie heeft zich echt gerevancheerd en laat zien dat Doosan begrijpt wat machinisten willen en dat het de Europese markt serieus neemt. Dit model kan zich qua bedieningsgemak, comfort en capaciteit echt meten met de gevestigde orde. De fabrieksgarantie van vijfduizend uur of drie jaar geeft aan dat er vertrouwen is in het product. En dat nog altijd tegen een aantrekkelijke prijs.”

Belgische markt draait om industrie

Op de Belgische markt is een vergelijkbare dominantie van twee merken te zien, geeft Philippe Milio aan. Hij is zaakvoerder bij Doosan importeur Interparts. “Voor ons zijn de industrie en recyclage de belangrijkste sectoren en daarvoor zijn de DL380-7, DL420-7 en DL480-7 met respectievelijk 3,8, 4,5 en vijf kubieke meter bakinhoud de meest gevraagde modellen. In de landbouw zijn we minder sterk vertegenwoordigd omdat ons distributienetwerk daar niet voor is ingericht en omdat we naar mijn idee geen machine hebben die aan de twee belangrijkste eisen uit die sector voldoet. Dan heb ik het over een voldoende hoge rijsnelheid en de mogelijkheid om brede banden te steken. Binnen ons programma zou de DL280-7 niettemin de ideale wiellader voor de landbouw zijn.”

Milio merkt ook op dat de markt in beide buurlanden wezenlijk anders in elkaar steekt. “In Nederland wordt een wiellader veel meer als werktuigendrager ingezet met verschillende uitrustingsstukken terwijl een wiellader in België in 95 procent van de gevallen enkel met een vaste laadbak wordt gebruikt.”

Veiligheid is een steeds belangrijker thema op werven en dan speelt zichtbaarheid een belangrijke rol, ook in gebouwen en in het donker. Volop werklampen hoort daarbij.

Zonder uitzondering Stage V op Doosan wielladers

Alle modellen uit de 7-serie, van 12 tons DL200-7 tot 36 tons DL580-7 hebben een Stage V dieselmotor en vaak is dat een Doosan motor. Gebleven zijn de zware ZF-assen met honderd procent hydraulisch sperdifferentieel. “De Doosan motoren ken ik als innovatief en technologisch hoogstaand”, zegt Anema.

De Stage V 6-cilinder motoren van Doosan worden als vinnig en als zuinig ervaren. Dankzij een overzicht van het brandstofrendement kun je als machinist bovendien je rijstijl aanpassen.

Een andere blijk van de innovativiteit van de fabrikant ten aanzien van gebruiksgemak én veiligheid is de zogenoemde transparante bak. Dankzij een camera op het cabinedak en eentje op de vooras ziet de machinist op het display in de cabine datgene wat zich in werkelijkheid voor de geheven bak afspeelt. “De technologie combineert de beelden van beide camera’s op dezelfde manier zoals onze ogen dat doen”, zegt Milio. Tijdens de laatste Matexpo vakbeurs in Kortrijk won het concept zowel de innovatie- als de veiligheidsaward en het is inmiddels als optie leverbaar. Milio: “Wij merken dat veiligheid een steeds belangrijker thema is op werven en met deze innovatie spelen we daar heel goed op in.”

Tijdens de laatste Matexpo ontving Doosan twee awards voor hun transparante bak. Als machinist zie je daarbij op het display in de cabine datgene wat zich in werkelijkheid voor de geheven bak afspeelt.

Welke Doosan wielladers zijn geschikt voor de landbouw?

Volgens Anema zijn vooral de DL250-7, DL280-7 en DL320-7 geschikt voor landbouwdoeleinden dankzij hun eigen gewicht van 14 tot 20 ton en laadvolumes van 2,5 à 3,5 kuub en biedt de Doosan wielladers standaard een aantal interessante mogelijkheden.

“Zoals de standaard proportioneel bediende hydraulische derde functie aan de voorzijde voor het gebruik van bijvoorbeeld een kuilverdeler maar ook voor een uitrustingsstuk zoals een stenenklem. Ik durf te stellen dat tachtig procent van de meest voorkomende uitrustingsstukken met de standaarduitrusting te bedienen is. De overige twintig procent kunnen we in overleg met de klant oplossen, al dan niet in samenwerking met onze dealers.” Ook de montage van speciale bandenmaten en -profielen, typisch voor agrarisch gebruik, is volgens de importeur in de meeste gevallen geen enkel probleem.

Comfort voor machinisten ontzettend belangrijk

Philippe Milio: “We merken dat klanten voor een Doosan-wiellader kiezen vanwege de interessante aanschafprijs, de eenvoud en de bedrijfszekerheid. Maar vlak ook zeker het comfort voor de machinisten niet uit. Zij wensen en verwachten toch ook steeds meer het comfort van een personenwagen. Dat is echt een trend als je het mij vraagt.”

Contact
Noord-Nederland: Anema Arum, www.anemabv.nl
Zuid-Nederland: Staad Groep, www.staad-groep.nl
België: Interparts, https://interparts.semat.be

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Vier tips voor optimale graslandbemesting
31 mrt

Vier tips voor optimale graslandbemesting

Develon
31 mrt

Doosan wordt Develon

Maximaal €160.000 vergoeding met de TEK-regeling
30 mrt

Maximaal €160.000 vergoeding met de TEK-regeling

Mechanische onkruidbestrijding
30 mrt

Mechanische onkruidbestrijding: maak een plan

De Loonwerker - mestcombinatie Duport DNL
29 mrt

DNL vult mechanisatieprogramma aan met dealerschap Duport

Toon meer

Aanbevolen voor jou! advertorial

Wordt 2023 het jaar van de energie-opslag?

Wordt 2023 het jaar van de energie-opslag?

Ontdek de kracht van phenoxies in granen en grasland

Ontdek de kracht van phenoxies in granen en grasland

8 maanden Alliance Agri Star ll: "De banden helpen beslist om de werktijd te optimaliseren"

8 maanden Alliance Agri Star ll: “De banden helpen beslist om de werktijd te optimaliseren”

Themapagina's

BemestingGewas & ruwvoerLoonwerk activiteitenLandbouwmachinesTrekkers Mechanisatie

Amazone

Joskin

Kaweco

Krone

Kverneland

Advertorial

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Corteva
Logo vakpartner - TRAXX
Logo vakpartner - HELLA

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contactpagina
  • Nieuwsbrief
deLoonwerker.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Compost
    • Derogatie
    • Dierlijke mest
    • Drijfmest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vaste mest
  • Gewas & ruwvoer
    • Aardappelen
    • Graan
    • Grasland
    • Groenbemesters
    • Mais
    • Suikerbieten
    • Uien
  • Landbouwmachines
    • Balenwikkel- en persmachines
    • Combine en maaidorser
    • Hakselaar
    • Kipper
    • Kunstmeststrooier
    • Maaiers
    • Onderhoud
      • Brandstof
      • Tractorbanden
      • Verlichting
    • Rooier
    • Silagewagen
    • Sleepvoet
    • Zaaimachine
    • Zelfrijder
    • Zodebemester
  • Loonwerk activiteiten
    • Beregening grasland en mais
    • Grondbewerking
      • Eggen
      • Frezen
      • Grondverzet
      • Kilveren
      • NKG
      • Ploegen
      • Schoffelen
      • Woelen
    • Hakselen
    • Inkuilen
    • Maaien
    • Management
    • Onderzaaien
    • Onkruidbestrijding
    • Oogsten
    • Rooien
    • Slootonderhoud
    • Spuiten
    • Transport
  • Trekkers
    • Case-IH
    • CLAAS
    • Deutz-Fahr
    • Fendt
    • John Deere
    • Kubota
    • Massey Ferguson
    • New Holland
    • Steyr
    • Valtra
    • Alle trekkers
  • Mechanisatie
    • Amazone
    • Joskin
    • Kaweco
    • Krone
    • Kverneland
  • Vakpartners
    • Corteva
    • HELLA
    • Traxx
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad de Loonwerker
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op de Loonwerker aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Meedoen aan Trekker van de Week
    • Trekker van het Jaar
Deloonwerker maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren