Wie zoekt naar een trekker met veel vermogen is bij Case IH op het juiste adres. Met een uitbreiding van de flexibel inzetbare Optum-range én de nieuwe Magnum-serie is het gehalte aan zwaardere jongens bij deze fabrikant uitgebreid. Tijdens het Red Power Pre-AgriTechnica evenement konden we de kracht van deze trekkers zelf ervaren. Vervolgens gingen we op bezoek bij de fabriek van CNH Group in St. Valentin.
De Optum 340 kwam ruim twee jaar geleden op de markt. Al snel bleek dit een bestseller te zijn in de Benelux. Het is namelijk een trekker die flexibel inzetbaar is, zowel op het land als voor transportwerkzaamheden. Toch kwam uit de praktijk de vraag naar meer pk’s in deze range. Case IH ging hiermee aan de slag en presenteerde in aanloop naar Agritechnica een uitbreiding van de Optum-serie met drie nieuwe modellen: de Optum 360, 390 en 440, van 360 tot 435 pk.
Magnum-motor
De nieuwe Optum-modellen hebben dezelfde krachtige Cursor 9-motor als de Magnum, hun grotere broer binnen Case IH. “De Magnum is echter met name geschikt voor het uitvoeren van zware werkzaamheden op het land, terwijl de Optum ook bij transportwerkzaamheden goed tot zijn recht komt. Dit vraagt om enkele aanpassingen aan de motor om het gewicht van de trekker te verlagen en de manoeuvreerbaarheid te vergroten. Dit zorgt ervoor dat ook op grote snelheden de trekker een goede wegligging behoudt”, vertelt Markus Putz, Product Marketing Manager voor Optum serie bij Case IH. “Het is namelijk zo dat transport op steeds meer plekken belangrijker wordt. De oogst kan lang niet altijd naar een erf aan de rand van het perceel worden gebracht. Dit vraagt om een trekker die zowel op het land als voor transport geschikt is.”

Geavanceerd remsysteem
Voor het rijden met zware ladingen hebben de Optum-modellen een geavanceerd remsysteem. Naast dat gebruikers via het rempedaal de combinatie kunnen afremmen, is het mogelijk dat de trekker zichzelf op de motor afremt via het motor-remsysteem. Putz legt uit: “Wanneer je met een hoge snelheid aan komt rijden en je rijdt op een lichte helling naar beneden, dan hoef je niet langer kleine beetjes bij te remmen, want dit gaat automatisch op de motor. Dit zorgt ervoor dat het remsysteem en de motor minder te verduren krijgen.”
Extra hydrauliek
Aan de achterzijde van de trekker geeft Putz toelichting bij de hydrauliek. Standaard ligt dit namelijk op 220 liter per minuut, maar dit kan worden uitgebreid naar 360 liter per minuut. De hydrauliekolie wordt hierbij opgesplitst in twee stromen, aan de linker- en rechterzijde. Hierdoor kan de grootte van de stroom per uitrustingsstuk worden aangepast, wat het inzetten van hydrauliekolie efficiënter maakt. Ook hoeft de motor hierdoor minder vermogen te leveren voor het opwekken van de hydrauliekstroom.

Centraal luchtdrukwisselsysteem
Optioneel worden de nieuwe Optummodellen af fabriek uitgerust met een luchtdrukwisselsysteem, waarbij op 5 minuten 1 bar kan worden bijgeblazen. De onderdelen van dit luchtdrukwisselsysteem zijn zoveel mogelijk aan de buitenzijde geplaatst, zodat onderhoud makkelijk blijft. Maar bijvoorbeeld de buizen zijn volledig geïntegreerd in het wiel om het systeem te beschermen tegen vuil. Aansturing van dit luchtdrukwisselsysteem vindt centraal in de cabine plaats. Met één druk op de knop kan er worden gewisseld tussen de, vooraf ingestelde, bandenspanning die past bij respectievelijk het rijden op de weg of in het veld. Ook is het mogelijk om automatisch bij een bepaalde rijsnelheid over te gaan op een bandenspanning die aansluit bij het rijden op de weg.
Tijdens het rijden op de Magna Test Track is de combinatie van kracht en wendbaarheid van een Optum 440 duidelijk voelbaar. Met de CVT-transmissie trekt de trekker vlot op tot een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur. Het geavanceerde remsysteem vangt het minderen in vaart op. Ook in de cabine zijn verschillende wijzigingen doorgevoerd. Denk hierbij aan het toevoegen van verwarmingselementen in de voorruit en een grotere ruitenwisser die in een hoek van 260 graden het raam vrijhoudt van regendruppels. “Deze nieuwe modellen zullen zeker niet de bestaande lijn van Optum-trekkers vervangen. Het is een uitbreiding van de range voor gebruikers die meer vermogen willen, maar toch de flexibiliteit van een Optum willen behouden”, aldus Putz.
Magnum-serie
En als je dan nog een beetje meer vermogen wilt, maar met name landwerkzaamheden uitvoert, kan een keuze voor een Magnum interessant zijn. De Magnum 355, 385 en 405 zijn met name geschikt voor het uitvoeren van zware werkzaamheden op het land. De trekker heeft dan ook verschillende handigheden. Zoals een slimme gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras, waardoor een frontgewicht niet altijd nodig is. Ook is er plek vrijgehouden bij de vooras, waardoor er meer ruimte is tussen het frame en de motor. Dit zorgt ervoor dat de draaicirkel van de trekker is verkleind naar 6,8 meter. Om draaien aan het einde van het perceel makkelijker te maken, wordt het remmen in bochten extra bijgestuurd. “Stel je voor dat je naar links draait en remt, dan wordt er extra op de linker voorband geremd om de draaicirkel te verkleinen”, legt een andere Product Manager van Case IH uit.
Voor wat extra comfort is er de optie tussen twee tot drie verschillende cabineopties. Er kan hierbij worden gekozen uit mechanische en hydraulische cabinevering. Ook zijn er bijvoorbeeld verschillende stoffen beschikbaar voor de bekleding.
Voor transmissie kan er worden gekozen uit de continu variabele CVX Drive of de PowerDrive 21 x 5. Voorheen was deze enkel voor de grotere Magnum-modellen beschikbaar was. Deze optie heeft acht versnellingen, waardoor de machine met een efficiënter brandstofgebruik en stillere motor een snelheid van 50 kilometer per uur kan bereiken. De 385 en 440 kunnen eventueel als een Rowtrac-versie worden geleverd, waarbij de trekker achteraan rupsbanden heeft. De maximumsnelheid is in dit geval 40 kilometer per uur. “Wat de nieuwe Magnum- en Optum-serie uniek maakt, is dat je voortaan bij Case IH de keuze hebt tussen meerdere series, wanneer je zoekt naar een trekker met meer vermogen. Dit geeft meer keuzevrijheid, maar ook flexibiliteit voor gebruikers.” Op Agritechnica zal Case IH onder andere deze nieuwe series presenteren. Maar ook een nieuwe Puma SWB-lijn zit eraan te komen, waar deze fabrikant in Hannover meer over zal vertellen.
Tekst: Kim Sjoers
Beeld: Kim Sjoers en Case IH




