Het paradepaardje van New Holland, de T7 SWB-serie, is teruggegaan naar de tekentafel. Aan de hand van wensen van een groep gebruikers werden de belangrijkste ontwerpkenmerken van deze trekkers flink onder handen genomen. Dit resulteert in een nieuwe serie met een optimale brandstofefficiëntie, kleinere draaicirkel, nieuwe look en comfortabele cabine. Half september gaf New Holland in Basedow (Duitsland) een sneak preview.
Of we een ronde willen (mee)rijden met de vernieuwde T7.215? Daar zeggen we uiteraard geen nee tegen. Op een perceel, gelegen op de glooiende heuvels net buiten Basedow, zijn productspecialisten van New Holland deze avond aan de slag met drie trekkers van de vernieuwde T7 SWB-serie. Deze Standard Wheelbase trekkers, geschikt voor het 180 tot 225 pk segment, worden op veel landbouwbedrijven binnen Europa gebruikt. In 2021 begon deze fabrikant dan ook met optimalisatie van deze serie en onlangs werd dit afgerond.

Meer bereiken met minder brandstof
Dankzij verschillende aanpassingen in de technologie van de NEFmotor, behaalt deze serie met een toerental van 1.500 tpm al het maximumvermogen. “Doordat je met een lager toerental al op het maximumvermogen zit, gaat het brandstofgebruik snel omlaag. Je werkt een stuk efficiënter”, duidt Manfred Pfleger, Global Product Manager van de New Holland Standard Wheelbase. Dit is ook terug te zien in de motorcurve. Uit testen van het Duitse DLG-testcentrum blijkt dat de T7.225 met Dynamic Command (DCT) transmissie de beste brandstofefficiëntie in zijn vermogensklasse heeft, namelijk 243 gram per kilowattuur. Op dit moment kan de T7.225 worden uitgerust met Auto Command CVT met 3 x 1 bereik. Later zal de Dynamic Command semipowershift transmissie met dubbele koppeling volgen.
Maar niet alles onder de motorkap is op de schop gegooid. Verschillende vertrouwde eigenschappen, zoals de zes cilinders, zijn behouden gebleven. Dit is mede op basis van goede ervaringen van klanten, volgens New Holland. “Bij de ontwikkeling van deze serie hebben we nauw samengewerkt met een groep New Holland-gebruikers. Als we nieuwe ideeën hadden voor op de trekkers of een prototype klaar hadden staan, dan gingen zij als één van de eersten ermee aan de slag. Zo konden we gemakkelijk wijzigingen doorvoeren en een serie maken die écht aansluit op behoeften uit de praktijk.”
Compacte en wendbare trekker
“Er is bewust gekozen voor een compacte en wendbare trekker, met een lichtgewicht ontwerp”, aldus Pfleger. “De vooras, verkrijgbaar als standaard en heavy-duty, is uitgerust met dubbele accumulatoren. Dit zorgt voor een snelle respons, maar ook voor stabiliteit op de weg, ook bij hoge rijsnelheden en met zware ladingen. Daarnaast maakt dit de trekker wendbaarder.”
Aan het eind van het perceel keren we de trekker om. De draaicirkel van dit model ligt zeventien procent lager dan bij zijn voorgangers. De nieuwe vooras en vorm van de motorkap dragen hieraan bij. Pfleger legt uit: “Als chauffeur kijk je automatisch in een bepaalde hoek voor je op het land. Hier is in het ontwerp van de motorkap rekening mee gehouden. De motorkap volgt deze lijn naar beneden, zodat je zo goed mogelijk zicht hebt op het werk.”
Daarnaast heeft de T7 SWB-serie een nieuwe look gekregen. Voortaan zullen nieuwe New Holland-trekkers standaard worden uitgerust met de kleur Dynamic Blue. “Deze diepblauwe kleur is van betere kwaliteit. De verfsoort gaat langer mee.” Ook aan de binnenkant van de cabine zijn de nodige optimalisaties doorgevoerd. Er is beter zicht op het werk vanuit de ruime Horizon-cabine met een optioneel panoramadak en de mogelijkheid tot drie camera’s. Comfort staat hoog in het vaandel met onder andere de keuze tussen mechanisch, hydraulische en pneumatische cabinevering en een vernieuwde armsteun. Daarnaast kan aan de rechterzijde, onder de handwastank, een geïntegreerde gereedschapskist worden opengeklapt.

Op het gebied van aansturing ondersteunt deze serie Isobus klasse 2 of 3 en is standaard verbonden met Connectivity Included, waardoor gegevens op afstand kunnen worden uitgelezen door zowel gebruikers als dealers die op afstand ondersteuning bieden.
Upgrade van T5S-trekkers
Ook het kleine broertje, de T5-serie, heeft een upgrade gekregen. Eerder dit jaar deelde New Holland al verschillende noviteiten in de T5-utility range. In 2026 zijn de T5S-trekkers aan de beurt. Op AgriTechnica zal tevens de nieuwe T5 Electro Command worden getoond.
Tijdens de preview werden verschillende nieuwe modellen ingezet voor het verplaatsen van hooibalen, een bewuste keuze van New Holland. “De T5S-serie is met name geschikt voor bedrijven die een trekker willen zonder al te veel poespas en die flexibel inzetbaar is. Bijvoorbeeld voor het verplaatsen van hooibalen kan het worden ingezet”, vertelt Federico Condini, Specialist Small Tractors Global Product Marketing bij New Holland. De T5S-serie is verkrijgbaar in 90, 101 en 110 pk. Dankzij een SuperSteer-vooras, die bij andere series al veelvuldig wordt toegepast, reageert de vooras sneller en is de trekker wendbaarder.

Voortaan heeft deze serie de rem-naar-koppelingfunctie, waardoor niet direct de koppeling ingetrapt hoeft te worden, wanneer de trekker is stilgezet. “Bediening kan met één voet zijn uitgevoerd. Dit zorgt voor extra comfort voor de chauffeur. Met name voor het verplaatsen van balen is dit interessant.
Tekst en beeld: Kim Sjoers




