Vorig jaar startten we de rubriek ‘Chauffeur en machine’ in de Belgische editie van ons vakblad. Om het werk goed te kunnen doen, zijn twee van de belangrijkste dingen voor een loonwerker goed personeel en degelijke machines. Voor deze rubriek rijden we mee met een chauffeur en bespreken wat hij of zij op dat ogenblik aan het doen is. We staan stil bij de trekker en machine die gebruikt worden maar profiteren ook van de gelegenheid om de chauffeur beter te leren kennen.
Bart Schollen geniet de eer om deze rubriek af te trappen. Bart is 29 en groeide op een landbouwbedrijf op dat nog steeds wordt gerund door zijn vader. “De microbe zat er bij mij van kindsbeen af in”, zegt Schollen. “Als ze mais kwamen hakselen, bleef ik thuis van school. Maar het toekomstperspectief voor boeren is echter niet zo goed, vandaar dat ik toch eerder uitkeek naar een job in het loonwerk. Ik startte in 2016 als chauffeur op zelfstandige basis bij loonwerken Godts uit Holsbeek (Vlaams-Brabant, red.). Voordien deed ik als vakantiejob al wat kleine loonwerken bij een collega van Godts. Toen ik hoorde dat Rudi Godts een chauffeur zocht, moest ik niet lang nadenken om daar te solliciteren.”
Perfecte staat
Schollen kreeg van bij de start de Fendt 936 Vario als vaste trekker toegewezen. Als je dus een Fendt met nummerplaat G-LAU 653 tegenkomt, mag je bijna zeker zijn dat het Bart is. “Deze trekker is zowat mijn trekker. Ik heb hem op 3.600 uren gekregen, nu staan er ongeveer 9.600 uren op de teller. Bij Godts rijden we meestal tot de trekkers op zijn maar deze is nog in perfecte staat. Er is weinig of niets aan vervangen, enkel de regelstangen van de stappenmotor in de Vario. En recent reviseerden we de voorasophanging en cabinevering waardoor de trekker veel zachter rijdt. Het onderhoud doen we zelf. Naast het regelmatig afspuiten, is een belangrijk aandachtspunt om de motorolie iedere 350 uur te vervangen. Dat is meer dan gemiddeld maar toch de huisfilosofie op het bedrijf.”
2,04 meter maar toch comfortabel
Schollen kreeg ook de vrijheid om de trekker wat aan te passen naar zijn eigen smaak. Zo is de uitlaatpijp aangepast en kwam er een beugel op het dak. Ook de nodige extra lampjes werden aangebracht. “De pijp is vooral een kwestie van uitzicht maar ook het unieke geluid vind ik speciaal”, zegt Schollen. “De beugel geeft de trekker een stoer uiterlijk maar laat ook toe lampjes te voorzien. Technisch kan ik wel wat mijn plan trekken, bijvoorbeeld voor het aanleggen van elektriciteit en de luchtleiding. Voor het aanleggen van de bedrading kreeg ik hulp van mijn collega Geert.”
De trekker heeft dus uitstraling maar biedt ook comfort. Schollen is zelf 2,04 meter groot en zegt dat hij in geen enkele trekker zoveel ruimte heeft ervaren als in deze Fendt. Tijdens het werk luistert hij naar Topradio of een muziekselectie vanop een USB-stick waarbij DJ Jelle één van zijn favorieten is. “Mijn doel is om met deze trekker toch minstens twintigduizend uren te halen, maar liefst meer. Als er toch ooit vervanging moet komen, dan liefst een 936 Gen 6.”

Gelukkig in de trekker
Nog een herkenningsteken aan de trekker zijn de gele platen met de namen Hannelore en Bart. ‘Mijn vriendin is zelf boerin en snapt dus het werk en begrijpt dat het soms hele lange dagen zijn. Hannelore is een echte steun voor mij, ook op moeilijkere momenten.” En die moeilijke momenten zijn er geweest. Schollen vertelt dat hij ongeveer een jaar geleden in een depressie belandde. “Ik wilde nergens naartoe, voelde me futloos en verdwaasd en was vaak kortaf. Frustraties kwamen veel sneller naar boven. In februari 2023 werd dat als depressie benoemd maar eigenlijk was het al veel langer aan het aanslepen. Ook de loonwerker had wel gezien dat ik anders was maar toch ben ik lang gewoon blijven doorgaan. Uiteindelijk ben ik professionele hulp gaan zoeken, eerst bij de huisarts, later ook bij een psycholoog. De grootste steun was mijn vriendin maar ik ben er ook van overtuigd dat het door mijn trekker en het loonwerk is dat ik er terug bovenop ben geraakt. Als ik in die trekker zit, voel ik me goed en gelukkig. Het is echt een tweede thuis. Daarom was het ook een keuze om me nog meer te verdiepen in het veldwerk en het boeren.”
Met DJ Jelle naar Poperinge
Het liefst van al rijdt Schollen met de DEWA-drie-asser tijdens het hakselen van mais. “Hakselen is echt emotie.” Daarnaast rijdt hij ook veel met een drie-asser om mest aan te voeren. Als we op woensdag meerijden is Schollen op pad met de nieuwste aanwinst, een mestton van de Belgische fabrikant Deroo. “Ik ben zondagnacht om drie uur vertrokken naar Poperinge, net op tijd om bij Deroo te staan toen ze open gingen. Met twee man werd er geholpen met het aankoppelen van de nieuwe ton en de uitlijning van de sturing werd op punt gezet voor mijn trekker. De belangrijkste aandachtspunten werden nog eens overlopen. Waar moet je gaan kijken bij eventuele foutmeldingen, waar zitten de smeernippels, dat soort dingen. Verder kende ik de meeste dingen wel omdat we bij de bestelling hadden gevraagd naar exact dezelfde ton als onze andere, die we vorig jaar aanschaften.”
Na een rit van zowat vijf uur met DJ Jelle op de achtergrond stond Schollen terug in Holsbeek. Dinsdag volgden dan de papieren zodat op woensdag voor het eerst gereden werd met de nieuwe aanwinst. “De eerste ervaring is erg positief”, aldus Schollen. “De goede punten van de andere ton zijn behouden maar deze is sneller gevuld en voelt nog stabieler. Het is een transportvat maar toch rijdt het ook goed op het veld.” Kortom, met de twee Deroo-tonnen zijn ze bij Godts klaar om ook de komende jaren telkens ettelijke duizenden kuubs mest te transporteren.

Huwelijk
Dit artikel verscheen in april 2024 in vakblad de Loonwerker. Dat we dit nu publiceren heeft twee redenen. We willen de rubriek ‘Chauffeur en machine’ een meer prominente plaats geven in het vakblad, zowel in België als in Nederland. Hiervoor doen we graag een oproep: als u weet heeft van een interessante combinatie van chauffeur en machine, laat ons iets weten via deloonwerker@prosu.be.
De tweede reden voor publicatie is dat Hannelore en Bart afgelopen weekend in het huwelijksbootje stapten. De redactie wenst het koppel het allerbeste toe.

Tekst: Seppe Deckx Beeld: Bart Schollen en Seppe Deckx




