Hoewel de Ford 8730 oorspronkelijk is aangeschaft als hobbytrekker, maakt deze oldtimer sinds de nodige herstelwerkzaamheden nog altijd veel kilometers op het land. Dat hij op 32-jarige leeftijd nog zulke prestaties levert, is volgens fotograaf en eigenaar Karlo Coster een foto waard.
Het bietenrooien zat erop, de zon scheen nog helder, en twee trekkers met maar liefst dertig jaar leeftijdsverschil stonden perfect opgesteld. Een goed moment voor het perfecte plaatje.
Gouden handen
“Ik ben beroepsmatig monteur. Het opknappen van een oude trekker is voor mij een uitlaatklep. Vier jaar geleden zwichtte ik voor de aankoop van deze oude Ford 8730. Direct na aanschaf is de versnellingsbak gereviseerd. Niet veel later vertoonde ook de motor mankementen en heb ik veel motoronderdelen vervangen. Maar met een oldtimer ben je niet snel klaar, bleek. Ook de vooras begon te lekken. Intussen is er een grotere bandenset onder geplaatst, zijn er bredere spiegelsteunen gemonteerd en heb ik nieuwe verlichting aangebracht om ook in het donker voldoende zicht te hebben.”
“Met het oog op de toekomst overweeg ik de trekker nog een keer over te spuiten. Daarnaast staan een grotere en bredere bandenset en een andere fronthef nog op mijn wensenlijstje.”
“Sleutelen aan de trekker is een kwestie van doen. Als je onderdelen uit elkaar haalt, leer je met behulp van een onderdelentekening direct hoe het ook weer in elkaar gezet moet worden. Het vergt wel veel uitzoekwerk om nieuwe onderdelen te bemachtigen. Die koop ik bijvoorbeeld bij slopers. Soms rijd ik van Friesland tot Limburg om de juiste onderdelen te vinden, maar dat heb ik er graag voor over. Want het is toch wel het allermooiste als de trekker het land op kan.”
Nog altijd in topconditie
“Op dit moment rijd ik met de Ford 8730 voor de mesttank. Deze trekker kan dit werk goed uitvoeren. Vorig jaar heb ik de trekker ook voor de maaier gezet. Als ik deze Ford niet had gehad, had ik eerst moeten ploegen en kon ik daarna pas gaan maaien. Nu kon het allebei tegelijk worden gedaan, en dat is ideaal. Al met al wordt de Ford 8730 een paar honderd uur per jaar ingezet.”
“Naast het grondwerk reizen we met de Ford 8730 het hele land door naar verschillende Trekkertrek-evenementen. De buurjongen neemt dan zijn Fiat mee en de overbuurman een Fendt. Het is prachtig om met drie totaal verschillende trekkers toch zo’n passie te kunnen delen.”
Een droom die uitkomt
“Ik ben opgegroeid op een veebedrijf in Staphorst. Daar hadden wij toen al een Ford voor de voermengwagen staan. Zo is mijn liefde voor Ford ontstaan. Als kleine jongen zag ik een enorme trekker met een robuuste neus. Uit die herinnering is bij mij de droom ontstaan om ooit zelf een Ford aan te schaffen.”
Genoeg te doen
“Naast mijn werk als monteur woon en werk ik ook nog steeds op het veebedrijf. We houden melkkoeien en vleeskalveren. Daarnaast verbouwen we zo’n veertig hectare grasland en twintig hectare mais. Dat is ruim voldoende voor ons eigen vee. We verkopen zelfs een deel van de mais, maar we hebben net niet genoeg land om alle mest zelf af te zetten.”
“Met alle werkzaamheden als monteur en op het veebedrijf heb ik eigenlijk altijd wel wat te doen. Maar mocht ik aan het einde van de dag wat tijd overhebben of even wat stoom willen afblazen, dan zet ik de motor van de Ford een keer aan of rijd ik een rondje. Dan stap ik er altijd weer met een glimlach vanaf.”
Tekst: Annabel Klein Woolthuis
Beeld: Karlo Coster




