• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

deloonwerker.nlLogo de Loonwerker

  • Bemesting
    • Compost
    • Derogatie
    • Dierlijke mest
    • Drijfmest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vaste mest
  • Gewas & ruwvoer
    • Aardappelen
    • Graan
    • Grasland
    • Groenbemesters
    • Mais
    • Suikerbieten
    • Uien
  • Machines
    • Balenwikkel- en persmachines
    • Combine en maaidorser
    • Hakselaar
    • Kipper
    • Kunstmeststrooier
    • Maaiers
    • Onderhoud
      • Brandstof
      • Tractorbanden
      • Verlichting
    • Rooier
    • Silagewagen
    • Sleepvoet
    • Zaaimachine
    • Zelfrijder
    • Zodebemester
  • Activiteiten
    • Beregening / irrigatie
    • Grondbewerking
      • Eggen
      • Frezen
      • Grondverzet
      • Kilveren
      • NKG
      • Ploegen
      • Schoffelen
      • Woelen
    • Hakselen
    • Inkuilen
    • Maaien
    • Management
    • Onderzaaien
    • Onkruidbestrijding
    • Oogsten
    • Rooien
    • Slootonderhoud
    • Spuiten
    • Transport
  • Trekkers
    • Case-IH
    • CLAAS
    • Deutz-Fahr
    • Fendt
    • John Deere
    • Kubota
    • Massey Ferguson
    • New Holland
    • Steyr
    • Valtra
    • Alle trekkers
  • Mechanisatie
    • Amazone
    • Joskin
    • Kaweco
    • Krone
    • Kverneland
  • Vakpartners
    • Vredo
  • Abonneren & Meer
    • Stem op de Trekker van het Jaar 2024
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Abonneren op vakblad de Loonwerker
    • Meedoen aan Trekker van de Week
  • icon

Ingezonden column: feiten omtrent weidevogels

Eggen 4 maart 2019

deloonwerker.nl kreeg onderstaande column ingezonden en biedt zijn lezers graag een platform. Lees hieronder een column die verder ingaat op weidevogels en het maatschappelijke vraagstuk. Lees en oordeel zelf…

Een halve waarheid kan  ook een leugen zijn

Dit is misschien wel van toepassing op de vaak ongenuanceerde berichtgeving over de teruggang van de weidevogels en het podium wat deze berichtgeving krijgt.  Er zijn namelijk veel meer belangrijke factoren, dan de landbouw, die een rol spelen, maar die bijna altijd onder belicht blijven. Al 25 jaar gaat ieder jaar circa 12000 hectare landbouwgrond in Nederland verloren aan wegen, woningen, industrieterreinen, sportvelden enz, enz. Ook in Fryslân. Circa 50 jaar geleden was Fryslân buiten de Friese wouden en Gaasterland een grootte open vlakte.

Nu  staat heel Fryslân vol met bosjes en bomen wat een perfecte uitvalsbasis en schuilplaats is voor roofvogels en roofdieren. Predators zijn in aantal en soort enorm toegenomen, ook die, die vroeger nauwelijks of niet voorkwamen. De vos bijvoorbeeld hoort van oorsprong op de zandgrond thuis, die nu ook op de klei en zeedijk wordt waargenomen. Hetzelfde wordt opgemerkt ten aanzien van roofvogels. De verspreiding hiervan wordt in de hand gewerkt door corridor vorming en de Natura 2000 landschaps invulling. Steenmarters kwamen circa 60 jaar terug vrijwel niet of nauwelijks voor in onze habitat en zijn nu een grote plaag en hebben geen natuurlijke vijanden. Ooievaars, reigers, kraaien en marterachtigen enzovoort zijn explosief gegroeid.

De weidevogels zijn hier, om en nabij, 5 maanden in Nederland. De rest van het jaar zijn ze elders. En ook onderweg (Zuid Europa) is er grote bedreiging om afgeschoten of weggevangen te worden. Maar ook in  de overwinterplaats (Noord Afrika) zelf zijn de omstandigheden veranderd. En niet ten gunste!!  Ook de licht intensiteit en de geluidsdruk is in die 50-60 jaar explosief toegenomen. En wat voor invloed heeft de toegenomen straling van mobiele telefoon, Wi-Fi en satelliet enz. op de oriëntatie van vogels.  

Toename vliegverkeer.

Op Schiphol stijgt elke minuut van de dag een vliegtuig op, het jaar rond. Circa 80% toename in 50 jaar. Elk vliegtuig verbruikt gemiddeld per opstijging 10 ton kerosine. Ook niet vergeten moeten worden de lozingen. Kortom het stinkt behoorlijk daarboven. Ook de enorme toename van verkeersbewegingen zal zijn invloed hebben. (2017; plus minus 8,5 milj. Personenwagens en miljoen vrachtauto’s.) Ook de toenemende recreatie zal zijn invloed hebben. Dan de Poema van de Veluwe oftewel de kat, een van de grootste predators, in Nederland. Geschat zijn er circa 8 a 9 miljoen (domestic & wild) in Nederland. De verwilderde en wilde kat zijn verschrikkelijke moordenaars wat erg onderschat wordt.   

Fryske Gea weet dit middels onderzoek. Ook buitenlands onderzoek bevestigt dit beeld. Natuurorganisaties doen hier niets mee uit angst voor ledenverlies. Omdat hun huiskat dit natuurlijk niet doet, maar onder andere de lieve poes in de vensterbank gevoerd met felix-brokjes met zalmsmaak, heeft een groot aandeel in het verdwijnen van vogels in het algemeen en weidevogels in het bijzonder.  Ook de met veel gemeenschapsgeld gekochte landbouwgrond en omgevormd tot habitat voor weidvogels  is maar ten dele een succes.  Alleen de successen worden naar voren gehaald en over bericht. Maar in veel gebieden zitten heel weinig  of geen vogels. Ergo de natuur laat zich niet dwingen. En dan in de ogen van de deskundigen de hoofdschuldige de agrarische sector en de melkveehouderij in het bijzonder.

Veel BFVW nazorgers weten uit ervaring dat van alle  legsels het overgrote deel het niet redt. Oplossingen worden gezien in het verhogen van slootpeil, maar dat zal ten koste gaan van efficiëntie in de bedrijfsvoering van boerenbedrijven, die zich inzetten voor de voedselvoorziening. Niet onbelangrijk. Dat strookt niet met de ervaring dat vroeger in wat hoger gelegen delen van de huiskavels van boerderijen de meeste broedparen werden gezien. Overigens ook op het groene “asfalt” worden eieren in nesten  gelegd. Ook de door de overheid aangepaste bemestingstechnieken, die ook niet helpen om de vogelstand te ondersteunen. Alhoewel er veel aan wordt gedaan om ondanks deze bemestingstechnieken legsels te beschermen.

Mooi voorbeeld van hoe dat niet moet was vorig voorjaar de publicatie van een opinie stuk waarin eenzijdig de nadruk werd gelegd op het vermorzelen van legsels door de sleepslangtechniek door loonbedrijven. Na een terechte reactie van loonbedrijf en boeren, die wezen  op het al jaren in gebruik hebben van “Chinese hoedjes”  heeft de LC hier een rectificatie voor geplaatst.

Maar de toon was weer gezet.

Veel te doen is er momenteel ook over de desastreuze afname van de insectenpopulatie. Ook hier is enige nuance over oorzaken op zijn plaats. De rol van miljoenen auto ramen, vrachtautoruiten en andere mobiliteit is in de oorzaken van die afname in mijn ogen sterk onderbelicht. Ook het toepassen van gewasbescherming door overheden, samenleving en  NS  enz. hebben daarin een aanzienlijk aandeel. Het benoemen als hoofdoorzaak van de afname insecten het handelen door de agrarische sector is dan een eenzijdig beeld. Al het voornoemde niet wil zeggen dat de sector samen met de nazorg zijn uiterste best moet doen om zoveel mogelijk legsels te beschermen.

Tot slot is het volstrekt onwenselijk om de melkveehouderij terug te zetten in het OT en SIEN tijdperk . De gedachte daarachter is, dat het dan  wel goed  komt met de weidevogels en de biodiversiteit. Dat is niet reëel.  Want de rest van de samenleving dendert door met nog meer Wifi, auto’s (files), vliegtuigen, toerisme, huizen, industrie, asfalt en beton enz enz. Op de haak van Leeuwarden  kan geen grutto broeden. Zou dat asfaltpijn zijn?

Even een detail. Het aantal stuks melkvee is ten opzichte van de invoering van de superheffing in 1982 met 27% gedaald. En zit nu op het niveau van 1953. Dat kan je ten aanzien van de rest van de samenleving niet zeggen. Nog een tip voor de onderzoekers in Nederland om meerdere nachten in het veld te zijn om te ervaren de enorme onrust onder de vogels als gevolg van de rondom priemende oogjes.

Bron: ingezonden column

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Agritechnica
12 nov

Agritechnica volop bezig

12 nov

Topprestaties van de nieuwe Cervus CVT brengt Steyr verder dan ooit te voren

Bohnenkamp neemt Franse banden- en wielenleverancier Copadex over
12 nov

Bohnenkamp neemt Franse banden- en wielenleverancier Copadex over

“Maximale capaciteit, minimale stilstand – de IDEAL 7 in de praktijk”
11 nov

“Maximale capaciteit, minimale stilstand – de IDEAL 7 in de praktijk”

Bobcat presenteert Black Limited Edition V-Drive verreikers tijdens Agritechnica
11 nov

Bobcat presenteert Black Limited Edition V-Drive verreikers tijdens Agritechnica

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Agritechnica

Agritechnica volop bezig

Topprestaties van de nieuwe Cervus CVT brengt Steyr verder dan ooit te voren

Bohnenkamp neemt Franse banden- en wielenleverancier Copadex over

Bohnenkamp neemt Franse banden- en wielenleverancier Copadex over

Themapagina's

BemestingGewas & ruwvoerLoonwerk activiteitenLandbouwmachinesTrekkers Mechanisatie

Beregening / Irrigatie

Hakselen

Inkuilen

Maaien

Management

Onderzaaien

Onkruidbestrijding

Oogsten

Rooien

Slootonderhoud

Spuiten

Transport

Eggen

Frezen

Grondverzet

Kilveren

NKG

Ploegen

Schoffelen

Woelen

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

  •  *
  •  *
    Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
deLoonwerker.nl

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Bemesting
    • Compost
    • Derogatie
    • Dierlijke mest
    • Drijfmest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vaste mest
  • Gewas & ruwvoer
    • Aardappelen
    • Graan
    • Grasland
    • Groenbemesters
    • Mais
    • Suikerbieten
    • Uien
  • Machines
    • Balenwikkel- en persmachines
    • Combine en maaidorser
    • Hakselaar
    • Kipper
    • Kunstmeststrooier
    • Maaiers
    • Onderhoud
      • Brandstof
      • Tractorbanden
      • Verlichting
    • Rooier
    • Silagewagen
    • Sleepvoet
    • Zaaimachine
    • Zelfrijder
    • Zodebemester
  • Activiteiten
    • Beregening en irrigatie
    • Grondbewerking
      • Eggen
      • Frezen
      • Grondverzet
      • Kilveren
      • NKG
      • Ploegen
      • Schoffelen
      • Woelen
    • Hakselen
    • Inkuilen
    • Maaien
    • Management
    • Onderzaaien
    • Onkruidbestrijding
    • Oogsten
    • Rooien
    • Slootonderhoud
    • Spuiten
    • Transport
  • Trekkers
    • Case-IH
    • CLAAS
    • Deutz-Fahr
    • Fendt
    • John Deere
    • Kubota
    • Massey Ferguson
    • New Holland
    • Steyr
    • Valtra
    • Alle trekkers
  • Mechanisatie
    • Amazone
    • Joskin
    • Kaweco
    • Krone
    • Kverneland
  • Vakpartners
    • Vredo
  • Abonneren & meer
    • Stem op de Trekker van het Jaar 2024
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Abonneren op vakblad de Loonwerker
    • Meedoen aan Trekker van de Week
  • Winkelmand