De Terra Gator TG 845 van het Doornspijkse loonbedrijf Visch voldoet alweer elf jaar aan alle verwachtingen van de loonwerker. De nieuw gekochte machine heeft op dit moment een urenstand van 11.952. Goed voor gemiddeld 925 uren per jaar. Voor Visch is de zelfrijder een niet te missen machine naast de sleepslangcombinatie.
Grote pluspunten zijn: de wendbaarheid van de machine, de geringe bodemdruk, een motorisch sterke motor, een oerdegelijke CVT-versnellingsbak en de Superloadpomp. Het comfort en de onderhoudskosten zijn de grootste en belangrijkste minpunten.
Loonbedrijf Visch
Loonbedrijf Visch is met drie getrokken mesttanks begonnen met het uitrijden van mest. In 2001 wordt er een sleepslangsysteem toegevoegd aan het machinepark. Steeds meer veehouders en akkerbouwers zien het voordeel van dit lichte systeem. Toch wordt in 2007 de eerste zelfrijdende mesttank gekocht: een Vredo VT 2716. De eerste jaren rijdt de zelfrijder rond de honderdduizend kuub mest uit. De huidige Terra Gator TG 845 wordt in 2013 gekocht, maar gedurende de jaren verliest hij steeds meer kuubs aan de sleepslangcombinatie. Tegenwoordig rijden ze bij loonbedrijf Visch er nog vijfendertigduizend kuub mee uit. “Eigenlijk iets aan de lage kant voor zo een machine”, vertelt bedrijfsleider Egbert Krooneman. “Maar hij is nog veel te handig bij het bemesten van te kleine percelen die niet sleepslang waardig zijn en waar veel sloten doorheen lopen.”
Twee vaste chauffeurs
De twee vaste chauffeurs, beiden al goed voor tien jaar ervaring, rijden vijftig procent van de tijd in de zuidoostelijke Flevopolder en vijftig procent rondom Doornspijk. Jaarlijks komen er nog achthonderd uren bij op de teller. De meeste tijd van het jaar wordt de Terra Gator gekoppeld aan een Tjalmazodenbemester van negen meter breed. Ook voor op bouwland wordt de Tjalma-bemester gebruikt, mits de bemester goed de grond in gaat. Als de grond te hard wordt, wordt de Veenhuis-bouwlandinjecteur erachter gehangen. Deze heeft een breedte van 6,4 meter.
Onderhoud
Het onderhoud wordt door Visch voornamelijk zelf uitgevoerd. Soms komt er een monteur van Ploeger over de vloer om de ingewikkelde problemen op te lossen. Veel grote reparaties hebben er niet plaats gevonden. Bij 6014 uur is de aandrijfas omgedraaid en zijn de lagers van de aandrijfas vervangen. Bij 8943 uur is de ECU motormodule vervangen. In de winter van 2023/2024 zijn de brandstofpomp en de injectors vervangen. Verder zijn alle kunststofkoppelingen tussen de motor en de tussenbak nieuw onder de Terra Gator gekomen. Verder zijn uiteraard de normale slijtdelen vervangen. Dit betekent dat de zelfrijder nog even moet blijven rondrijden bij Visch. “Als de machine op is, gaan wij kijken of het kostentechnisch nog verantwoord is om hem in te ruilen op een nieuwe zelfrijder omdat het sleepslangen blijft aantrekken”, aldus Krooneman.
Superloadpomp Terra Gator
Bij loonbedrijf Visch zijn ze erg onder de indruk van de Superloadpomp van Terra Gator. Een van de vaste chauffeurs René Visch legt uit: “Als de mest goed gemixt is, heb ik de achttien kuubs tank binnen de twee minuten gevuld. Dit kan omdat de TG 845 met een bypass om de negen kuubs Borger-pomp heen werkt om de centrifugaalvuller maximaal te benutten.”
Wendbaarheid en gering bodemdruk
Ook de wendbaarheid en de geringe bodemdruk is indrukwekkend volgens de specialisten bij het loonbedrijf. De geringe bodemdruk is te danken aan de lagedrukbanden van één meter breed en natuurlijk aan de hondengang. De Sisu Stage IIIb-motor is oersterk en samen met de degelijke CVT-versnellingsbak uit de AGCO-fabriek is hij ook nog eens vrij zuinig qua brandstofverbruik.
Negatieve punten zijn er ook wel te ontdekken. De onderhoudskosten zijn volgens Visch aan de hoge kant, zeker als er een specialist aan te pas moet komen. Ook is het comfort niet te vergelijken met de Fendt tractoren op het bedrijf. “Maar dat is appelen met peren vergelijken, voor die tijd viel het best mee”, vertelt Krooneman. Wel wordt er aan de klanten duidelijk gemaakt dat de Terra Gator TG 845 maximaal twee kilometer geladen over de weg rijdt. Als de mest van verder moet komen, dan komen er twee vrachtwagens met transporttanks bij.
Heeft u ook zelf een machine of werktuig die flink wat uren op de teller heeft? Tip de redactie en mail naar deloonwerker@prosu.nl.
Tekst en beeld: Jens Kusters