• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

deloonwerker.nldeloonwerker.nl

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Compost
    • Derogatie
    • Dierlijke mest
    • Drijfmest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vaste mest
  • Gewas & ruwvoer
    • Aardappelen
    • Graan
    • Grasland
    • Groenbemesters
    • Mais
    • Suikerbieten
    • Uien
  • Landbouwmachines
    • Balenwikkel- en persmachines
    • Combine en maaidorser
    • Hakselaar
    • Kipper
    • Kunstmeststrooier
    • Maaiers
    • Onderhoud
      • Brandstof
      • Tractorbanden
      • Verlichting
    • Rooier
    • Silagewagen
    • Sleepvoet
    • Zaaimachine
    • Zelfrijder
    • Zodebemester
  • Loonwerk activiteiten
    • Beregening / irrigatie
    • Grondbewerking
      • Eggen
      • Frezen
      • Grondverzet
      • Kilveren
      • NKG
      • Ploegen
      • Schoffelen
      • Woelen
    • Hakselen
    • Inkuilen
    • Maaien
    • Management
    • Onderzaaien
    • Onkruidbestrijding
    • Oogsten
    • Rooien
    • Slootonderhoud
    • Spuiten
    • Transport
  • Trekkers
    • Case-IH
    • CLAAS
    • Deutz-Fahr
    • Fendt
    • John Deere
    • Kubota
    • Massey Ferguson
    • New Holland
    • Steyr
    • Valtra
    • Alle trekkers
  • Mechanisatie
    • Amazone
    • Joskin
    • Kaweco
    • Krone
    • Kverneland
  • Partners
    • Corteva
    • HELLA
    • Traxx
  • Abonneren & Meer
    • Abonneren op vakblad de Loonwerker
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op de Loonwerker aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Trekker van het Jaar
    • Meedoen aan Trekker van de Week
  • icon

Nieuw wetsvoorstel voor kentekenplicht trekkers

Niet gecategoriseerd 15 november 2018

De minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), Cora van Nieuwenhuizen, heeft woensdag 14 november tijdens een overleg met de Tweede Kamer aangekondigd dat ze met een nieuw wetsvoorstel komt. Dit voorstel heeft betrekking tot de invoering van het trekkerkenteken.

Vanaf 20 mei 2018 zijn zijn landbouw- of bosbouwtrekkers van categorie T met een maximale contstructiesnelheid van >40 km per uur AP-plichtig. Hiervoor moesten de nodige aanpassingen in wet- en regelgevingen worden gedaan die uiterlijk 20 mei 2017 gerealiseerd moesten zijn. Er is toen gekozen voor een wetsvoortsel voor een kentekenplicht voor landbouw- of bosbouwtrekkers. Echter is dit voorstel toendertijd verworpen. Dit heeft als gevolg dat er op dit moment geen wettelijke APK-plicht voor deze categorie voertuigen is. 

Op 17 juli 2017 heeft de Europese Commissie Nederland in gebreke gesteld wegens het niet tijdig implementeren van de richtlijn. Het is nu van belang om zo snel mogelijk een wettelijke basis voor de APK-plicht aan te nemen om verdere inmenging van de Europese Commissie te voorkomen.

Minister Cora heeft aangegeven dat zij in gesprek is geweest met betrokken partijen om tot een nieuw wetsvoorstel te komen. 

APK-plicht en uitzonderingen

De APK-plicht is geldend voor landbouw- of bosbouwtrekkers van categorie T met een contstructiesnelheid hoger dan 40 km per uur. Binnen de richtlijn wordt de mogelijkheid geboden om voertuigen van deze verplichting uit te zonderen. Het gaat hierbij om voertuigen die hoofdzakelijk voor land- en bosbouwwerkzaamheden worden ingezet op het terrein waar de werkzaamheden plaats vinden, zoals landwegen en akkers. Deze voertuigen zullen in het nieuwe wetsvoorstel van de APK-plicht uitgezonderd worden.

Registratieplicht bestaande werktuigen

Om aan de gestelde eisen voor de APK-plicht te kunnen voldoen, is registratie van alle bestaande landbouw- of bosbouwtrekkers en mobiele machines nodig. Bij de registratie hiervan worden alle bestaande voertuigen met de benodigde technische gegevens geregistreerd, inclusief de houder/eigenaar van het voertuig. De RDW voert enkele (register)controles uit op juistheid en de authenticiteit van de ingevoerde gegevens, voordat het voertuig wordt geregistreerd. De kosten per registratie bedragen €18,-. Er wordt een korte omschakelingsperiode van minder dan 1 jaar ingesteld voor het registreren van bestaande machineparken.

Voertuigen die enkel op eigen terrein en dus niet op de openbare wegen komen, hoeven niet te worden geregistreerd. Ook getrokken machines met een constructiesnelheid  <25 km per uur zijn vrijgesteld van registratie. Daarnaast is de registratie ook niet verplicht voor voertuigen die zijn vrijgesteld voor het T-rijbewijs en andere voertuigen, zoals meeneemheftrucks en fruittreintjes.

Moties

In het nieuwe voorstel zullen ook een aantal ingediende moties worden doorgevoerd. Dit resulteert onder meer in een verhoging van de maximumsnelheid voor landbouwvoertuigen van 25 km/uur naar 40 km/uur. Dit mits de maximumcontstructiesnelheid dit toelaat. Daarnaast wordt er een centraal loket ontheffingverlening voor landbouwvoertuigen bij het RDW gerealiseerd, waarmee per voertuig voor alle wegen een ontheffing kan worden verleend, in plaats van per individuele wegbeheerder. Welke wegen worden opengesteld voor landbouwverkeer is uiteraard aan de betrokken wegbeheerders. De meeste wegbeheerders streven een 'ja, tenzij'-beleid na wat inhoudt dat in principe alle wegen worden vrijgegeven, behalve als er gegronde redenen zijn om dit niet te doen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de verkeersveiligheid.

Landbouw- of bosbouwtrekkers, MMBS'en en hun getrokken materieel kunnen en mogen alleen gebruik maken van de snelheidsverhoging en het loket ontheffingsverlening wanneer een kenteken aanwezig is. Dit is de nadrukkelijke eis van zowel de handhavingsinstanties als de wegbeheerders.

Kentekenplicht voor nieuwe werktuigen

Als het voorstel aangenomen wordt en in werking treedt, zullen alle landbouw- en bosbouwvoertuigen kentekenplichtig worden. Nieuwe voertuigen zijn dat daarmee ook automatisch, voor bestaande voertuigen die APK-plichtig zijn geldt een omschakelingsperiode. Hieraan zijn uiteraard kosten verbonden. Bij het voeren van een kenteken zullen landbouwvoertuigen gebruikmaken van één kentekenplaat aan de achterzijde van het voertuig. 

Een kentekenplicht voor nieuwe landbouwwerktuigen is ook noodzakelijk om aan te sluiten bij de huidige systemen van werktuigenregistratie. De redenen hiervoor zijn de verplichtingen rondom goedkeuring, markttoezicht, verkoopverboden, restantvoorraden, rapportages en terugroepacties.

Na de invoering van het nieuwe wetsvoorstel komt de voertuigcategorie 'motorrijtuig met beperkte snelheid' (MMBS) te vervallen en wordt vervangen door de categorie 'mobiele machines' (MM). Mobiele machines worden ook kentekenplichtig, Met het invoeren van de registratieplicht komt er ook een einde aan het ombouwen van voertuigen tot MMBS'en. Met registratie en een kentekenplaat wanneer men harder wil rijden dan 25 km/uur is dit wel mogelijk voor het bestaande wagenpark. Inmiddels is voor deze voertuigen ook een rijbewijs nodig.

Vrijwillige kentekening en overgangsregeling

Voor voertuigen die niet sneller dan 25 km/uur rijden en geen gebruik willen maken van het centrale ontheffingsloket geldt een overgangsperiode tot en met 31 december 2024. Dit biedt de mogelijkheid om stapsgewijs naar invoering van de kentekenplaat te gaan. Voor deze voertuigen is er wel de mogelijkheid vrijwillig een kentekenplaat te voeren vanwege andere voordelen, zoals verzekering en opsporingsmogelijkheden. Ook kan dit tot het einde van de conversieperiode in plaats van het huidige GV-kenteken (grensverkeer). Het GV-kenteken als bijzonder kenteken zal komen te vervallen wanneer de registratie van bestaande voertuigen is doorgevoerd. 

Inzetfoto: Voorbeeld kentekenplicht Duitse landbouwvoertuigen

Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek toont aan: Goede bokashi maken is bewerkelijk en duur
23 mrt

Geen eenduidig effect na onderzoek bokashi en compost

Fendt toont eerste waterstoftrekker op German Hydrogen Summit
23 mrt

Fendt toont eerste waterstoftrekker op German Hydrogen Summit

John Deere vernieuwt technologie van precisielandbouw
22 mrt

John Deere vernieuwt technologie van precisielandbouw

TEK-regeling van start
21 mrt

TEK-regeling aanvragen vanaf vandaag, 21 maart, mogelijk voor ondernemers

Pöttinger optimaliseert ruwvoerwinning met Harvest Assist
21 mrt

Pöttinger optimaliseert ruwvoerwinning met Harvest Assist-app

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Onderzoek toont aan: Goede bokashi maken is bewerkelijk en duur

Geen eenduidig effect na onderzoek bokashi en compost

Fendt toont eerste waterstoftrekker op German Hydrogen Summit

Fendt toont eerste waterstoftrekker op German Hydrogen Summit

John Deere vernieuwt technologie van precisielandbouw

John Deere vernieuwt technologie van precisielandbouw

BemestingGewas & ruwvoerLoonwerk activiteitenLandbouwmachinesTrekkers Mechanisatie

Compost

Dierlijke mest

Drijfmest

Kunstmest

Mest uitrijden

Mestscheider

Sleepvoet

Vaste mest

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Logo vakpartner - Corteva
Logo vakpartner - TRAXX
Logo vakpartner - HELLA

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contactpagina
  • Nieuwsbrief
deLoonwerker.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
    • Compost
    • Derogatie
    • Dierlijke mest
    • Drijfmest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vaste mest
  • Gewas & ruwvoer
    • Aardappelen
    • Graan
    • Grasland
    • Groenbemesters
    • Mais
    • Suikerbieten
    • Uien
  • Landbouwmachines
    • Balenwikkel- en persmachines
    • Combine en maaidorser
    • Hakselaar
    • Kipper
    • Kunstmeststrooier
    • Maaiers
    • Onderhoud
      • Brandstof
      • Tractorbanden
      • Verlichting
    • Rooier
    • Silagewagen
    • Sleepvoet
    • Zaaimachine
    • Zelfrijder
    • Zodebemester
  • Loonwerk activiteiten
    • Beregening grasland en mais
    • Grondbewerking
      • Eggen
      • Frezen
      • Grondverzet
      • Kilveren
      • NKG
      • Ploegen
      • Schoffelen
      • Woelen
    • Hakselen
    • Inkuilen
    • Maaien
    • Management
    • Onderzaaien
    • Onkruidbestrijding
    • Oogsten
    • Rooien
    • Slootonderhoud
    • Spuiten
    • Transport
  • Trekkers
    • Case-IH
    • CLAAS
    • Deutz-Fahr
    • Fendt
    • John Deere
    • Kubota
    • Massey Ferguson
    • New Holland
    • Steyr
    • Valtra
    • Alle trekkers
  • Mechanisatie
    • Amazone
    • Joskin
    • Kaweco
    • Krone
    • Kverneland
  • Vakpartners
    • Corteva
    • HELLA
    • Traxx
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakblad de Loonwerker
    • Bedrijfsabonnementen
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op de Loonwerker aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Meedoen aan Trekker van de Week
    • Trekker van het Jaar
Deloonwerker maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren