• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

deloonwerker.nlLogo de Loonwerker

  • Bemesting
    • Compost
    • Derogatie
    • Dierlijke mest
    • Drijfmest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vaste mest
  • Gewas & ruwvoer
    • Aardappelen
    • Graan
    • Grasland
    • Groenbemesters
    • Mais
    • Suikerbieten
    • Uien
  • Machines
    • Balenwikkel- en persmachines
    • Combine en maaidorser
    • Hakselaar
    • Kipper
    • Kunstmeststrooier
    • Maaiers
    • Onderhoud
      • Brandstof
      • Tractorbanden
      • Verlichting
    • Rooier
    • Silagewagen
    • Sleepvoet
    • Zaaimachine
    • Zelfrijder
    • Zodebemester
  • Activiteiten
    • Beregening / irrigatie
    • Grondbewerking
      • Eggen
      • Frezen
      • Grondverzet
      • Kilveren
      • NKG
      • Ploegen
      • Schoffelen
      • Woelen
    • Hakselen
    • Inkuilen
    • Maaien
    • Management
    • Onderzaaien
    • Onkruidbestrijding
    • Oogsten
    • Rooien
    • Slootonderhoud
    • Spuiten
    • Transport
  • Trekkers
    • Case-IH
    • CLAAS
    • Deutz-Fahr
    • Fendt
    • John Deere
    • Kubota
    • Massey Ferguson
    • New Holland
    • Steyr
    • Valtra
    • Alle trekkers
  • Mechanisatie
    • Amazone
    • Joskin
    • Kaweco
    • Krone
    • Kverneland
  • Vakpartners
    • Vredo
  • Abonneren & Meer
    • Stem op de Trekker van het Jaar 2024
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Abonneren op vakblad de Loonwerker
    • Meedoen aan Trekker van de Week
  • icon

CUMELA: “Nu kenteken voor (land)bouwvoertuigen!”

Niet gecategoriseerd 15 december 2017

Draal niet langer, maar voer nu een kenteken in voor trekkers en andere voertuigen met beperkte snelheid. Met die boodschap kwamen acht verschillende organisaties met een aantal trekkers en een mobiele graafmachine naar De Tweede Kamer. Zij boden de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat een petitie aan met het verzoek om snel over te gaan tot invoering van een kenteken.

Naast de acht partijen die de petitie aanboden, zijn er nog 40 andere organisaties die dit verzoek ondersteunen. De organisaties vroegen de Tweede Kamer minister Cora van Nieuwenhuizen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat te steunen bij haar voornemen om een kenteken in te voeren. Voorzitter Wim van Mourik van CUMELA Nederland zei te hopen dat De Tweede Kamer nu de noodzaak ziet om de (land)bouwvoertuigen een officiële plaats op de openbare weg te geven. “In een land waar zelfs de speed-pedelec, (de snelle elektrische fiets) een nummerplaat heeft, mogen de tractoren nog steeds ongekentekend deelnemen aan het verkeer. Echter met regelgeving gebaseerd op de tractoren van 1953.”

Het gevolg is dat de trekkers officieel niet harder mogen dan 25 km per uur en daarom geweerd worden van provinciale wegen en rondwegen rond de steden. Met gevaarlijke situaties als gevolg want daardoor moeten tractoren en bouwmachines vaak midden door steden en dorpen om op hun werklocatie te komen.

Een extra reden om nu het kenteken in te voeren is de Europese regelgeving die sinds 1 mei van dit jaar van kracht is. Daarin zijn landen verplicht om voor landbouwvoertuigen die harder kunnen dan 40 km per uur een APK in te voeren. Voldoen aan deze regelgeving is volgens Van Mourik alleen mogelijk door een kenteken in te voeren omdat dit voertuigen herkenbaar maakt. “Een vrijwillig kenteken voldoet niet, omdat de overheid dan niet kan controleren of een voertuig onder de APK plicht valt.”

Invoering van een kenteken geeft volgens de organisaties ook de mogelijkheid om de maximum snelheid voor deze groep verkeersdeelnemers te verhogen naar 40 km per uur.  Bij die snelheid zijn wegenbeheerders bereid om ook (land)bouwvoertuigen toe te staan op doorgaande wegen en rondwegen rond de steden en dorpen.

De petitie is ondertekend door; Brancheorganisaties CUMELA Nederland, Fedecom, Bouwend Nederland, BMWT, TLN, evofenedex, RAI Vereniging en Fehac.

Kentekening van alle (land)bouwvoertuigen zijn noodzakelijk voor:

  • Registratie en toelating tot de weg
  • Borging van de voertuigveiligheid
  • Snelheidsverhoging naar 40 km per uur voor toegang tot veiliger landbouwroutes
  • Effectieve handhaving
  • Eén loket voor landbouwontheffingen
  • Invoering van APK voor snelle tractoren

Bron: CUMELA

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Gedragen spaakwielbemesting: Duport lanceert de Liquiliser SW9036/1000
5 dec

Gedragen spaakwielbemester: Duport lanceert de Liquiliser SW9036/1000

Cosun teeltvergaderingen starten woensdag 10 december
5 dec

Cosun teeltvergaderingen starten woensdag 10 december

Deutz-Fahr breidt 8-serie uit met nieuwe modellen en techniek
4 dec

Deutz-Fahr breidt 8-serie uit met nieuwe modellen en cabine

"Dankzij het wielstel kunnen wij op grotere afstanden oogsten"
4 dec

"Dankzij het wielstel kunnen wij op grotere afstanden oogsten"

Nieuwe Farmall C-serie in de spotlight bij Case IH op Agribex 2025
3 dec

Nieuwe Farmall C-serie in de spotlight bij Case IH tijdens Agribex 2025

Toon meer

Aanbevolen voor jou!

Gedragen spaakwielbemesting: Duport lanceert de Liquiliser SW9036/1000

Gedragen spaakwielbemester: Duport lanceert de Liquiliser SW9036/1000

Cosun teeltvergaderingen starten woensdag 10 december

Cosun teeltvergaderingen starten woensdag 10 december

Deutz-Fahr breidt 8-serie uit met nieuwe modellen en techniek

Deutz-Fahr breidt 8-serie uit met nieuwe modellen en cabine

Themapagina's

BemestingGewas & ruwvoerLoonwerk activiteitenLandbouwmachinesTrekkers Mechanisatie

Compost

Dierlijke mest

Drijfmest

Kunstmest

Mest uitrijden

Mestscheider

Sleepvoet

Vaste mest

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

  •  *
  •  *
    Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
deLoonwerker.nl

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Bemesting
    • Compost
    • Derogatie
    • Dierlijke mest
    • Drijfmest
    • Kunstmest
    • Mest uitrijden
    • Mestscheider
    • Sleepvoet
    • Vaste mest
  • Gewas & ruwvoer
    • Aardappelen
    • Graan
    • Grasland
    • Groenbemesters
    • Mais
    • Suikerbieten
    • Uien
  • Machines
    • Balenwikkel- en persmachines
    • Combine en maaidorser
    • Hakselaar
    • Kipper
    • Kunstmeststrooier
    • Maaiers
    • Onderhoud
      • Brandstof
      • Tractorbanden
      • Verlichting
    • Rooier
    • Silagewagen
    • Sleepvoet
    • Zaaimachine
    • Zelfrijder
    • Zodebemester
  • Activiteiten
    • Beregening en irrigatie
    • Grondbewerking
      • Eggen
      • Frezen
      • Grondverzet
      • Kilveren
      • NKG
      • Ploegen
      • Schoffelen
      • Woelen
    • Hakselen
    • Inkuilen
    • Maaien
    • Management
    • Onderzaaien
    • Onkruidbestrijding
    • Oogsten
    • Rooien
    • Slootonderhoud
    • Spuiten
    • Transport
  • Trekkers
    • Case-IH
    • CLAAS
    • Deutz-Fahr
    • Fendt
    • John Deere
    • Kubota
    • Massey Ferguson
    • New Holland
    • Steyr
    • Valtra
    • Alle trekkers
  • Mechanisatie
    • Amazone
    • Joskin
    • Kaweco
    • Krone
    • Kverneland
  • Vakpartners
    • Vredo
  • Abonneren & meer
    • Stem op de Trekker van het Jaar 2024
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Abonneren op vakblad de Loonwerker
    • Meedoen aan Trekker van de Week
  • Winkelmand