Wintertips voor de opslag van diesel

10 dec 2019

Bericht

Wintertips voor de opslag van diesel

Overal in Nederland wordt sinds 15 november de zgn. winterdiesel kwaliteit geleverd. Winterdiesel heeft een vorstbeveiliging tot -20ºC, maar de eerste vlokvorming kan al vanaf -5ºC optreden. Bij aankomende vorstperiodes is het dan ook aan te raden dat u maatregelen neemt om uw dieseltank, trekkers en machines te beschermen. Het Nederlandse dieselmerk TRAXX deelt alvast 5 praktische tips.

1. Vervang preventief brandstoffilters

In het brandstoffilter van dieselopslagtanks zit vaak reeds wat water, dat al bij enkele graden onder nul kan bevriezen. Vervang voor de winterperiode preventief het filter. Het is ook raadzaam om altijd een reservefilter op voorraad te leggen.

2. Beschutting

Plaats uw vrachtwagens, machines en mobiele brandstofcontainers ’s nachts in een loods of uit de wind. Een harde, koude wind kan plaatselijk de temperatuur met wel vijf graden verlagen.

3. Aftanken van uw trekkers en machines

Tank uw trekkers en machines elke avond volledig af. Hoe voller de dieseltank, hoe minder ruimte er overblijft voor condensvorming. Zo beperkt u de kans dat condenswater in de diesel terechtkomt. Water bevriest al bij enkele graden onder nul.

4. Geen petroleum of benzine bijmengen

Voeg geen petroleum of benzine toe aan de diesel. Dit vermindert het vlampunt, de viscositeit en de smerende werking van de diesel. De kans is zeer groot dat dit tot motorschades leidt.

5. Wat te doen als de brandstof toch bevriest?

Heeft u toch bevroren diesel, dan zit er niets anders op dan wachten tot de diesel ontdooit. Vervang het brandstoffilter en verwarm bevroren leidingen.

Ook opletten bij mildere temperaturen!

Deze tips, in combinatie met de winterbescherming van diesel, bieden een gedegen bescherming tegen de meest courante winteromstandigheden in Nederland. Maar ook mildere temperaturen is aandacht gewenst voor uw dieselopslag. Bij natte winterdagen neemt ook de kans op condensvorming in de tank – en dus het risico op bacteriegroei in de diesel - toe. Water is namelijk het hoofdingrediënt voor bacterieproblemen.

Extra bescherming tegen bacterieproblemen met TRAXX Diesel

Daarom bevat TRAXX diesel altijd een unieke bacteriebestrijder. Deze voorkomt dat bacteriën groeien en vervolgens slijmslierten produceren. Deze preventieve werking is getest en goedgekeurd in de ASTM E1259-10 test, een internationale testmethode om bacteriegroei in diesel te meten.

Bovendien is de TRAXX bacteriebestrijder bestand tegen de hoge temperaturen van warme retourdiesel die vanuit het commonrail systeem terug naar de brandstoftank wordt gevoerd. TRAXX blijft ook bij temperaturen tot 150ºC zijn werking behouden. Zo wordt uw brandstof in alle omstandigheden continu beschermd tegen dure en ongewenste bacterieproblemen.

Meer informatie

Wilt u meer weten over de bacteriebestrijder van TRAXX diesel of over brandstofopslag? Stel dan hieronder uw vraag.

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wat is HVO diesel?

Wat is HVO diesel?

6 mei 2020 Bericht Traxx
Wat is HVO diesel?
Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

13 nov 2019 Video Traxx
Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?
Twee manieren om CO2-neutraal te dieselen

Twee manieren om CO2-neutraal te dieselen

30 okt 2019 Bericht Traxx
Twee manieren om CO2-neutraal te dieselen


Vakpartner nieuws

HVO100 of HVO20 diesel: wat zijn de verschillen?

HVO100 of HVO20 diesel: wat zijn de verschillen?

19 mei 2020 Bericht Traxx
HVO100 of HVO20 diesel: wat zijn de verschillen?
Wat is HVO diesel?

Wat is HVO diesel?

6 mei 2020 Bericht Traxx
Wat is HVO diesel?
Diesel met CO2-compensatie: hoe werkt dat?

Diesel met CO2-compensatie: hoe werkt dat?

20 apr 2020 Bericht Traxx
Diesel met CO2-compensatie: hoe werkt dat?

Bezoek onze vakpartners

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies