Snel en efficiënt kuilen aanrijden

30 dec 2019

Vakblad de Loonwerker - november

Snel en efficiënt kuilen aanrijden

Inkuilen aan een rotvaart, het is dagelijkse kost geworden. Hakselaars en silagewagens hebben op vandaag een enorme capaciteit. Op de kuil kan het minder vlot gaan als daar niet gewerkt wordt met materiaal dat niet mee is geëvolueerd.

In een paar werkgangen dient alles egaal verdeeld te worden om de resterende tijd te gebruiken om te kunnen aanrijden. In die optiek winnen wielladers al of niet in combinatie met een speciaal voorzetstuk aan populariteit om snel en efficiënt kuilen aan te rijden. Op de Werktuigendagen in Oudenaarde waren er drie van dergelijke combinaties aan het werk. Een ideale gelegenheid om hun kunnen te vergelijken.

New Holland W170D met VDW-silagevork

De VDW-silagevork GTM 430 is een volledig open constructie met tanden. Die kan zowel in gras als in mais ingezet worden. De open constructie bevordert het zicht op het werk. De vork zelf bestaat uit 11 hardox tanden die op 43 cm van elkaar geplaatst staan. Daar de buitenste twee tanden kunnen inklappen, komt de transportbreedte van de vork op 2,85 m. De grote tussenruimte tussen de tanden is handig voor gebruik in gras. Om in mais te werken wordt een maismes gemonteerd. De drie mesdelen schuiven op de 11 tanden van de vork. In het midden tussen de tandbevestigingen is telkens een U-vormig profiel gelast waarmee het mes vooraan op de vork gebout wordt.

De tussenafstanden worden erdoor gehalveerd zodat de vork meer gesloten wordt. Het in- en uitklappen van de vork gaat met een hydraulische blok gelijktijdig. Bij het opduwen van de mais op de kuil kan de vork half ingeklapt staan om met weinig gemors een grote hoeveelheid mais op de kuil te duwen. Bij het aanrijden en egaliserenaan de zijkanten dient met ingeklapte vork gewerkt worden. In het midden kan dit met opengeklapte vork. Deze VDW-vork is ook in een vaste uitvoering van 2,70 m breedte verkrijgbaar.

Ahlmann AZ150F

Ahlmann wil op iedere beurs tonen tot wat hun hydraulisch aangedreven machines met zwenkarm in staat zijn. Ook op de Werktuigendagen was dit het geval. Ahlmann reed aan met hun op één na zwaarste zwenklader, de AZ150F. Onder de motorkap van deze 11 tonner steekt een viercilinder Deutz-motor van 136 pk (100 kW). Het gekende Ahlmann-concept met vast chassis, planetaire assen met vierwielbesturing en automatisch zelfwerkend differentieel in de vooras (maximum 45% gesperd), zorgt voor een goede trekkracht gecombineerd met een grote wendbaarheid.

Er zijn vier verschillende stuurinstellingen mogelijk : 4-wiel, voorwielbesturing, hondengang en beperkte hondengang. Met daarbovenop een wielbasis van 2,28m resulteert dit in een draaistraal van de buitenste achterzijde van slechts 4,35m. Uitgerust met de normale 17.5R25 banden komt de puinbak tot juist buiten het wiel. De dubbele band komt volledig buiten de bak, wat niet enkel de stabiliteit en de snelheid van aanrijden verhoogd, ook het aanrijden van de zijkanten vergemakkelijkt. Op de weg haalt de Alhmann AZ150F 40 km/u in Eco-modus. 

Case 721G en New Holland W170D & Case 721G met Flingk silagebak

Wilt u alle combinaties bekijken? Klik hier en vraag een proefnummer aan! 

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Getrokken vierrijige rooier laatste der Mohikanen

Getrokken vierrijige rooier laatste der Mohikanen in de polder

12 dec 2019 Vakblad de Loonwerker - November 2019
Getrokken vierrijige rooier laatste der Mohikanen in de polder
Winnaars Agrafiek Awards 2019

Winnaars Agrafiek Awards 2019

12 dec 2019 Bericht
Winnaars Agrafiek Awards 2019
Gespot op Agritechnica: Limited edition Ploeger EP

Gespot op Agritechnica: Limited edition Ploeger EPD540e

11 dec 2019 Bericht
Gespot op Agritechnica: Limited edition Ploeger EPD540e


Vakpartner nieuws

6,8% brandstofbesparing tijdens praktijktest met T

6,8% brandstofbesparing tijdens praktijktest met TRAXX Diesel

20 dec 2019 Bericht Traxx
6,8% brandstofbesparing tijdens praktijktest met TRAXX Diesel
Wintertips voor de opslag van diesel

Wintertips voor de opslag van diesel

10 dec 2019 Bericht Traxx
Wintertips voor de opslag van diesel
Wat is HVO diesel?

Wat is HVO diesel?

27 nov 2019 Bericht Traxx
Wat is HVO diesel?

Bezoek onze vakpartners

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies