Grimme Rexor 6200 Platinum: Geheim ultiem rooien zit in finesses

28 nov 2019

Bericht

Grimme Rexor 6200 Platinum: Geheim ultiem rooien z

Ogenschijnlijk gaat het om details, toch zorgen de noviteiten er voor dat de verschillen tussen de Grimme Rexor 6200 Platinum bietenrooier met de voorgangers groot zijn. Met een simpele aanpassing kan de vernieuwde joekel zelfs cichorei probleemloos rooien. “Een prachtige machine waarbij opvalt dat die met 600 pk nog met zo’n laag toerental loopt.” 

De Maxtron van loonbedrijf Firma Jakobs uit Geijsteren kon maandag voor rooiwerkzaamheden in opdracht van een akkerbouwer in Limburgse Swolgen worden uitgezet. Het werk wordt voor even overgenomen door de Rexor 6200 Platinum, de vernieuwde uitgave. Grimme maakt een demotoer  van een paar dagen door Nederland en Duitsland. Evax Grashoek heeft de mogelijkheid met beide handen aangegrepen om de voordelen van de talrijke noviteiten en doorontwikkelingen in de praktijk te tonen. “We willen flink de nadruk leggen op het feit dat wij premiumpartner zijn. Ieder machine willen we kunnen demonstreren”, legt verkoopadviseur Jac Driessen van Evax uit. 

Vernieuwingen die het verschil maken

Eén van de aanpassingen aan de vernieuwde uitvoering van de bietenrooier is de ringelevator. “Door langzamer te draaien kun je dertig procent meer verwerken”, verklaart verkoopadviseur Otto Strijk van Grimme Nederland. Jac Driessen vult hem aan. “Het concept gaat uit van een soort bouwwijze tassen die voor meer doorvoercapaciteit en productvriendelijk transport naar de bunker zorgen.” Een roterende as voorkomt loof- en grondopbouw tegen de elevator.

De bieten komen in de bunker, die ook qua vorm is verbeterd. “Smaller, zodat de chauffeur beter zicht op de losarm heeft. Door het gebruik van rekken heeft de bunker met dertig kubieke meter, oftewel twintig ton dezelfde capaciteit”, vertelt Strijk. Door de nieuwe vormgeving zijn lange werkdagen mogelijk. Door een sensorgestuurde verdeelvijzel wordt de bunker gelijkmatig en volledig gevuld. Door het automatisch sturen van de dwars- en lengtebodemketting verloopt het losproces ontspannen en snel.

De losband heeft een dubbele knik aan de kop wat het lossen verbetert. Bovendien maakt dit het inklappen van de losband mogelijk tot ver in het midden van het voertuig, zodat het zwaartepunt wordt geoptimaliseerd. 

“De nieuwe Claas-cabine is de stilste in de markt” 

Terug naar de onderzijde van de Rexor is de bietenrooier uitgevoerd met drie reinigingszonnen met traploze snelheidsverstelling. “De positie van de zonnen is iets gewijzigd. Als de rooier links- of rechtsom knikt, houdt die dezelfde doorgang onder alle rooiomstandigheden”, stipt Driessen aan. Door innovatief management kunnen de geleideroosters tot tachtig procent sneller worden verwisseld naar geveerde tanden. 

De rooier is uitgevoerd met een nieuwe Claas-cabine, wat voor de chauffeur een stillere omgeving oplevert. “De stilste in de markt. De Cabine heeft grote ramen, is comfortabel en biedt optimaal zicht”, benadrukt Strijk. Bovendien biedt het voldoende ruimte om optimaal zicht te hebben op de beelden van de zeven camera’s bij de zeefband, losband, rooiwielen, reinigingszonnen, ringelevator, bunker en voor het achteruitrijden. “Het verstellen van de rekken is vanuit de cabine mogelijk.” 

Ontbladeringssysteem FM300

De rooier heeft een Fase 5-dieselmotor van Mercedes-Benz. “Een prachtige machine waarbij opvalt dat die met 600 pk met zo’n laag toerental loopt.” Het ontbladeringssysteem FM300 is een andere noviteit aan de Rexor 6200 Platinum. “Dubbele poetsrasters en rubberen poetsen zorgen er voor dat we niets van de bieten afsnijden”, aldus Driessen. “Het minimaal afkoppen speelt hier en in de veengebieden. In het westen veel minder. Dat komt omdat een bestuurder van het voormalige Covas ooit in een ledenvergadering heeft gezegd dat deze manier van werken meer tonnen in de hoop oplevert. Toen werd Grimme met naam en toenaam genoemd. Dat heeft qua populariteit absoluut geholpen.”

Het totale pakket maakt vernieuwde bietenrooier van Grimme een zeer interessante optie voor Nederland, meent Driessen. “Hier is zeker een markt voor. Sowieso dit seizoen hebben we best wat verkocht, terwijl de markt in Europa op dit moment heel traag is. Grimme heeft was extra druk op de prijzen gezet om de markt was los te trekken. Dat is in Nederland wel lukt. Als Evax Grashoek hebben we zelf twee afgeleverd.”

Cichorei-kit

Groot voordeel voor de markt in het zuiden is dat de rooier ook in de cichorei goed uit de voeten kan. “We hebben een speciale cichorei-kit ontwikkeld. Een paar kleine dingetjes, zoals afdekplaten en rekken, hebben we aangepast zodat het verlies minimaal is. Dat is best een uitdaging omdat de rooier natuurlijk gebouwd is voor groffe bieten, toch doet de Rexor het perfect.”

Tekst en foto’s: Martin de Vries

Claas Cargos

Gebruikerservaring Claas GARGOS

Goede doseerwagen, grote wielen en voldoende inlaadcapaciteit. Het waren de eigenschappen, die vader en zoon op het spoor van de CARGOS brachten.

Gebruikerservaring >

Gerelateerde artikelen

Grimme rooit zoete aardappelen autonoom en op rups

Grimme rooit zoete aardappelen autonoom en op rupsen

14 nov 2019 Bericht
Grimme rooit zoete aardappelen autonoom en op rupsen
Grimme Hutspotdag

Fotoverslag Grimme Hutspotdag

13 sep 2019 Fotoreportage
Fotoverslag Grimme Hutspotdag
GRIMME MATRIX: Met vele vernieuwingen in 2019

GRIMME MATRIX: Met vele vernieuwingen in 2019

27 mrt 2019 Bericht
GRIMME MATRIX: Met vele vernieuwingen in 2019


Vakpartner nieuws

Wat is HVO diesel?

Wat is HVO diesel?

27 nov 2019 Bericht Traxx
Wat is HVO diesel?
Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

13 nov 2019 Video Traxx
Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?
Twee manieren om CO2-neutraal te dieselen

Twee manieren om CO2-neutraal te dieselen

30 okt 2019 Bericht Traxx
Twee manieren om CO2-neutraal te dieselen

Bezoek onze vakpartners

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies