Aandrijving van alle wielen op de Vervaet Hydro Trike 5x5

22 dec 2019

Vakblad de Loonwerker - november

Aandrijving van alle wielen op de Vervaet Hydro Tr

Op Agritechnica en Agribex toont Vervaet de Hydro Trike 5x5. Dit is een doorontwikkeling van de gekende Hydro Trike, de zelfrijdende mestverwerker op 5 wielen met een werkbreedte van 4,5 meter en 1 wiel per spoor waarvan er 3 wielen aandrijven. Op de Hydro Trike 5x5 worden nu de 5 wielen aangedreven.

De tussenas die voorheen weerstand bood, is aldus vervangen door een trekkende as. Vooral op nat en/of los bouwland zal dit voor heel wat verschil zorgen. Aan de uitschuifbare middenas zelf is niets veranderd, zij het dat die nu wordt aangedreven door een eigen 175 literpomp, goed voor 130 pk, en een verbeterde wielophanging heeft. Deze heeft een driepuntsvering. Die vervangt de oudere bladveren en zorgt voor een beter comfort voor de chauffeur. De as is ook uitgerust met een hellingsensor die detecteert of de machine zich op een schuine helling bevindt. Indien nodig wordt de vering vergrendeld aan één van de twee kanten van de as.

Vervaet Hydro Trike 5x5 updates

Gelijktijdig werd de machine grondig doorgenomen en zijn er op heel wat punten verbeteringen aangebracht onder meer aan de hydrostatische aandrijving. Zo verdwijnt de handbediende tractieregeling met twee draaiknoppen die de verdeling van de krachten tussen voorwiel en achteras regelt. Dit leidde te vaak tot verkeerde instellingen, met trekkrachtverlies tot gevolg. De handbediende regeling wordt vervangen door een volledig elektronische regeling waarbij sensoren de snelheid van elk wiel meten, en de meeste aandrijfkracht sturen naar het wiel met de meeste tractie. Bij doorslippen van de achterwielen wordt automatisch de middenas iets geheven om ervoor te zorgen dat er op de achterste as meer gewicht komt, wat zorgt voor meer tractie. Ook een sperventiel voor de verdeling van de oliestroom tussen voorwiel en achteras is toegevoegd. Daarnaast werden alle hydrauliekleidingen groter. Het vermindert de weerstand en zorgt voor een stillere hydrostaat. Tenslotte wordt de nieuwe Vervaet ook uitgerust met de laatste nieuwe Paccar-motor van 530 pk. Ook een nieuw touchscreen doet de intrede in de cabine.

Dit artikel is afkomstig uit het vakblad de Loonwerker. Wilt u een proefnummer aanvragen? Klik hier! 

"Cargos 8500 past bij onze filosofie op bodem”

Cargos

“De speciale geknikte bodem maakt het makkelijker om er grote wielen onder te hebben. De CARGOS laadt ontzettend licht”, stipt Hendrik Okkema aan.

Lees meer >

Gerelateerde artikelen

Vervaet blijft populaire Hydro Trike verbeteren

Vervaet blijft populaire Hydro Trike verbeteren

5 nov 2019 Bericht
Vervaet blijft populaire Hydro Trike verbeteren
Voorjaarswerk bij Vervaet: Rooiers assembleren!

Voorjaarswerk bij Vervaet: Rooiers assembleren!

5 apr 2019 Bericht
Voorjaarswerk bij Vervaet: Rooiers assembleren!


Vakpartner nieuws

6,8% brandstofbesparing tijdens praktijktest met T

6,8% brandstofbesparing tijdens praktijktest met TRAXX Diesel

20 dec 2019 Bericht Traxx
6,8% brandstofbesparing tijdens praktijktest met TRAXX Diesel
Wintertips voor de opslag van diesel

Wintertips voor de opslag van diesel

10 dec 2019 Bericht Traxx
Wintertips voor de opslag van diesel
Wat is HVO diesel?

Wat is HVO diesel?

27 nov 2019 Bericht Traxx
Wat is HVO diesel?

Bezoek onze vakpartners

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies