Okkema's Loonbedrijf: "Cargos 8500 past bij onze filosofie op bodem”

29 jan 2020

Bericht

Okkema's Loonbedrijf: "Cargos 8500 past bij onze f

“Belasting rond de drie ton per band en een bandenspanning van ongeveer een bar. Dat red je niet met een tandem.” Voor Hendrik en Tjerk Okkema van Okkema’s Loonbedrijf in het Friese Easterein is het ontzien van de bodem cruciaal. Het is de bedrijfsfilosofie, die ten grondslag ligt aan de aanschaf van de CLAAS CARGOS 8500-opraapwagen, afgelopen voorjaar.

“Bodemverdichting kost de melkveehouder immers opbrengst”, vertelt Tjerk Okkema, “Veel agrariërs proberen in de mechanisatie rekening met de bodem te houden, maar rijden met de opraapwagen vervolgens alles dicht.” Met 30,5 inch Tridem-banden is de CARGOS-uitvoering uniek in de markt. “De speciale geknikte bodem maakt het makkelijker om er grote wielen onder te hebben. De CARGOS laadt ontzettend licht”, stipt Hendrik Okkema aan.

Wilt u meer informatie? Klik hier! 

De opraapwagen heeft op verzoek van de Friese loonwerkers twee loswalsen in plaats van drie. “Dit lost sneller. Zonder walsen heb je een mindere verdeling”, legt Tjerk Okkema uit. Zijn broer ziet ook het voordeel van de laadautomaat. “Goede belading voorkomt stuwing, waardoor er geen ‘propjes’ of ‘koekjes’ van gewasresten in de kuil ontstaan. In de praktijk zien we dat de koe juist die laat liggen. Met de CARGOS hebben we daar geen last van.” Door de weeginstalatie weten de loonwerkers precies hoeveel gewas er in de wagen zit. Het hydraulisch geveerde onderstel zorgt ervoor dat de CARGOS stabiel blijft, zelfs als er drempels in de weg liggen. Door het intensieve gebruik moeten de Okkema’s bijna dagelijks de messen slijpen. Door het omzetten van de dubbelzijdige messen blijft de snijkwaliteit tijdens het werk uitstekend.

"De hergroei is beter. Dat is pure winst door bodemdruk en –spanning."

Of de aanschaf van de CARGOS ook in een meeropbrengst van gras is uit te drukken, vinden de broers lastig. “We hebben het niet gemeten, maar optisch zie je het wel. De hergroei is beter. Dat is pure winst door bodemdruk en –spanning.” Tjerk Okkema vult aan dat ook de boeren tevreden zijn. “Die vragen tegenwoordig specifiek ‘Komt Pieter even?’. Verwijzend naar onze vaste chauffeur van de New Holland T7-230, de 240 pk’s trekker, die voor de CARGOS staat.”     

Wilt u meer informatie? Klik hier! 

Tekst: Martin de Vries
Foto's: Martin de Vries en Okkema's Loonbedrijf

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen


Vakpartner nieuws

Welke TRAXX brandstof kiezen?

Welke TRAXX brandstof kiezen?

6 jul 2020 Bericht Traxx
Welke TRAXX brandstof kiezen?
Wat zijn de verschillen tussen TRAXX Diesel en gew

Wat zijn de verschillen tussen TRAXX Diesel en gewone diesel?

11 jun 2020 Bericht Traxx
Wat zijn de verschillen tussen TRAXX Diesel en gewone diesel?
Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

3 jun 2020 Video Traxx
Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

Bezoek onze vakpartners

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies