Met uitschuifbare assen als ‘GoGo Gadget’ over het zwad

20 apr 2020

Vakblad De Loonwerker - maart 2020

Met uitschuifbare assen als ‘GoGo Gadget’ over he

Een trekker met een uitschuifbare voor- en achtermaaier en verstelbare wielen, die niet over zwad rijden. Het is een combinatie, die Corné den Hamer van loonbedrijf Brasser & van de Sluis uit het Zuidzande nergens kon vinden. Dus werden praktisch ingestelde technische mensen aan het werk gezet. Het resultaat is een zelfgebouwde zelfrijder voor het maaien van graszaad. 

Rijdend van spoorbreedte wisselen

“Eigenlijk is het een trekker waarvan de voor- en achterwielen al rijdend van spoorbreedte versteld kunnen worden”, legt Corné den Hamer uit. De wens naar meer capaciteit met het comfort van een gewone trekker. Het resultaat is een succesformule, die het Zeeuwse loonbedrijf vorig jaar ook toepaste op een John Deere 6215.

Maishakselaar omgebouwd tot zelfrijdende maaier

De basis van de zelfontwikkelde machine is een prototype-New Holland zwadmaaier uit 1997 en een maaier van Mörtl. De wielen stonden op een starre as van ongeveer 3,55 meter, hart op hart. Een jaar later werd een John Deere 5400 maishakselaar omgebouwd tot zelfrijdende maaier, met een uitschuifbare Duport-as. “Ook 3,55 meter hart op hart, maar die kon links en rechts, in- en uitschuiven. Dat geldt ook voor de achterzijde. Alles bedienbaar. De New Holland hebben we een paar jaar later ingeruild. Een John Deere 5820-maishakselaar hebben we vervolgens omgebouwd tot zelfrijder.” Deze machine had ook een Duport-as en een Lely frontmaaier van vier meter. “Origineel is 3,60 meter. Omdat Lely modulebouw is, hebben we dat kunnen verlengen.”

Een John Deere 7430-trekker is in 2013 voorzien van een Lely frontmaaier van 3,60 m. “Met verlengbussen om op ongeveer 3,20 meter te komen. Daar bleken de voorassen echter niet tegen bestand”, blikt Den Hamer terug. Een jaar later kocht de loonwerker een Lely-achtermaaier, die door een zwenkas zowel links als rechts achter de trekker getrokken kon rijden. “De werkbreedte hebben wij aangepast naar vier meter en de frontmaaier naar 3,60 meter. Die zijn er alleen in 3,20 meter.

Uitschuifbare achterwielen

Samen met Gruva Techniek uit Cadzand en de firma Hydroos uit Terneuzen werden uitschuifbare achterwielen ontwikkeld. De uitschuifbare vooras, die ook aangedreven is, is bij Constructiebedrijf Van de Vijver uit Sluis gemaakt. “De voorwielaandrijving blijft zowel in- als uitgeschoven intact.” Hydroos heeft het geheel hydraulisch aangesloten. “Er is onder andere een extra ventielblok op gekomen voor het bedienen van de maaier. Zodoende komen we met inschuifbare wielen plus  3,60 meter frontmaaier en inklapbare achtermaaier meer in de buurt  van  wet- en regelgeving om op de weg te mogen.”

Bouwt u zelf een machine of werktuig om naar uw wensen of omstandigheden? Tip de redactie en mail naar deloonwerker@prosu.nl.

Dit betreft een gedeelte van een artikel uit het Vakblad De Loonwerker. Het hele en meer soortgelijke artikelen lezen? Neem dan een abonnement op het vakblad.

Tekst en foto's: Martin de Vries

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Eerste pneumatische zaaimachine uit Joure valt in

Eerste pneumatische zaaimachine uit Joure valt in de smaak

16 apr 2020 Bericht
Eerste pneumatische zaaimachine uit Joure valt in de smaak
Fliegl introduceert twee nieuwe afschuifwagen

Fliegl introduceert twee nieuwe afschuifwagen

10 apr 2020 Bericht
Fliegl introduceert twee nieuwe afschuifwagen
Condor V: Restyling  van een groeibriljant

Condor V: Restyling van een groeibriljant

7 apr 2020 Vakblad de Loonwerker - Maart 2020
Condor V: Restyling van een groeibriljant
Elektrocuteren van onkruid naar hoger plan

Elektrocuteren van onkruid naar hoger plan

30 mrt 2020 Vakblad De Loonwerker - februari 2020
Elektrocuteren van onkruid naar hoger plan
Nieuw in de markt: Breedstrooiers van het Belgisch

Nieuw in de markt: Breedstrooiers van het Belgische Record

12 mrt 2020 Vakblad De Loonwerker - februari 2020
Nieuw in de markt: Breedstrooiers van het Belgische Record


Vakpartner nieuws

Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

3 jun 2020 Video Traxx
Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?
HVO100 of HVO20 diesel: wat zijn de verschillen?

HVO100 of HVO20 diesel: wat zijn de verschillen?

19 mei 2020 Bericht Traxx
HVO100 of HVO20 diesel: wat zijn de verschillen?
Wat is HVO diesel?

Wat is HVO diesel?

6 mei 2020 Bericht Traxx
Wat is HVO diesel?

Bezoek onze vakpartners

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies