Kuhn onderscheidt zich met 'Nederlandse' grootpakpersen

2 jul 2020

Vakblad de Loonwerker - juni 2020

Kuhn onderscheidt zich met 'Nederlandse' grootpakp

KUHN heeft een speciale serie grootpakpersen in het leven geroepen, die geschikt is voor grassilage. De grote verschillen met persen voor stro zit vooral onder de kap. Blikvanger zijn de dubbele knopertechniek en de aandrijving met een vliegwiel van 485 kilo. “Dat oogt misschien lomp, maar geeft wel een goede gelijkloop van de pers.”

Silagepersen voor gras 

Productmanager Paul Ferket van Reesink Agri is enthousiast over de nieuwe SB-serie van de machinefabrikant uit Geldrop. Volgens hem is de techniek perfect voor de omstandigheden in NoordwestEuropa en specifiek Nederland. “In de rest van de wereld wordt veel stro geperst en is er minder grassilage. Het veevoer met gras geeft toch een ander product. Andere marktspelers hebben de blik wereldwijd. KUHN zet nu in op silagepersen voor gras.”

Techniek onder de kap

Volgens Ferket zorgt de keuze vooral voor finetuning van techniek onder kap. “Daar begon KUHN al mee met de overname van Vicon in 2009. De persen waren basic met enkele knopers ingericht voor stro, waarmee ook gras werd geperst. De specifieke vraag groeide en daarmee is er meer ingezet op dubbele knopertechnieken. Die geven meer ruimte om tot een hogere persdichtheid in het pak te komen. Als je kijkt naar stro is de belangrijkste focus om met het transport het hoogste rendement te krijgen. Bij grassilage is het foliewikkelen belangrijk. Er moet minder lucht in het geperste pak komen zodat het plastic er strak omheen gaat voor een zo goed mogelijke conservering.”

Hoge persdichtheid

De SB-grootpakpersen zijn in de ogen van Ferket interessante machines voor loonwerkers. “Die vragen om stevige machines, die qua pakken per uur capaciteit leveren, een hoge pers dichtheid hebben en storingsvrij zijn. Ik durf wel te zeggen dat de grootpakpersen van KUHN het meest gefinetuned zijn om onder Nederlandse gewasomstandigheden te persen.”

Verborgen krachten

De hoofdaandrijving is het stokpaardje in de nieuwe serie. Het vliegwiel is met 485 kilo extreem zwaar. Ferket stelt dat daar bewust voor is gekozen. “Onder verschillende gewasomstandigheden wil je een perfecte gelijkloop tussen trekker en pers hebben. Andere merken houden vast aan 250 tot 300 kilo, terwijl de trekkers steeds sterker worden. Met een zwaarder vliegwiel zorg je voor een goede pers- en gewasdichtheid in het perskanaal.” Ferket stelt dat ondanks het zware vliegwiel de KUHN SB op het totaalgewicht één van de meest lichte grootpakpersen blijft. 

Dit betreft een gedeelte van een artikel uit het Vakblad De Loonwerker. Het hele en meer soortgelijke artikelen lezen? Neem dan een abonnement op het vakblad.

Tekst: Martin de Vries
Foto's: Annelies Bakker 

Gerelateerde artikelen

Topman Steyr: "Visie op toekomst zit in deze futu

Topman Steyr: "Visie op toekomst zit in deze futuristische tractor"

30 jun 2020 Vakblad de Loonwerker - mei 2020
Topman Steyr: "Visie op toekomst zit in deze futuristische tractor"
VSS AMAC Uienoogstmachines: Capaciteit door innova

VSS AMAC Uienoogstmachines: Capaciteit door innovatie

29 jun 2020 Vakblad de Loonwerker - juni 2020
VSS AMAC Uienoogstmachines: Capaciteit door innovatie
CHD F3033 getrokken veldspuit

CHD F3033 getrokken veldspuit

29 jun 2020 Vakblad de Loonwerker - juni 2020
CHD F3033 getrokken veldspuit


Vakpartner nieuws

Welke TRAXX brandstof kiezen?

Welke TRAXX brandstof kiezen?

6 jul 2020 Bericht Traxx
Welke TRAXX brandstof kiezen?
Wat zijn de verschillen tussen TRAXX Diesel en gew

Wat zijn de verschillen tussen TRAXX Diesel en gewone diesel?

11 jun 2020 Bericht Traxx
Wat zijn de verschillen tussen TRAXX Diesel en gewone diesel?
Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

3 jun 2020 Video Traxx
Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

Bezoek onze vakpartners

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies