Ploegen op rubbertracks en ecoploegen om bodem te sparen

1 nov 2019

Bericht

Ploegen op rubbertracks en ecoploegen om bodem te

Bodembelasting wordt steeds meer een prioriteit bij de keuze voor mechanisatie. Ook bij de speciale Velddemonstratie Groenbemesters van afgelopen dinsdag in Lelystad stond het ontlasten van de bodem centraal. Zuidberg Rubbertracks en de Ecoploeg van Escudero werden in de schijnwerpers gezet.

Zuidberg Rubbertracks

Met minder gewicht en lagedruk banden wordt geprobeerd om de bodem te ontlasten. Structureel herstel van de ploegzool is met landwerk vaak niet aan de orde, stelt mechanisatiespecialist Gerben Klungel van Zuidberg. “Met vernatting en verdroging als gevolg.” De ontwikkeling van de tracksysteem is in zijn ogen een oplossingsrichting “Ik denk dat er geld te verdienen is door meer waarde aan de grond toe te kennen”, motiveert hij. “Ook dieper in de grond blijken rubbertracks minder belastend. Lagedruk banden blijken het gewicht minder goed te verdelen.”

“Banden op lage druk verdelen het gewicht minder dan rubberen tracks.”

 De ontwikkelde rubberen tracks gaan uit van twee grotere keerwielen. Ze zitten anderhalve centimeter boven de loopwielen, wat een stukje rijcomfort geeft. “De drie loopwielen kunnen pendelen, waardoor de kracht wordt verdeeld. De tracks worden niet op de wielflens maar een speciaal aanbouwframe gemonteerd. De last wordt door de onderwagen gedagen. Het lagere draaipunt zorgt voor hogere stabiliteit”, legt salesmanager Kasper de Jonge van Zuidberg uit. “De tracks zijn 76 centimeter breed, maar blijven binnen het totaal van drie meter. Het geheel is snel wisselbaar. Anderhalf uur is mogelijk. Het onderhoud is zeer eenvoudig, zo ziet er een kijkglas voor het olieniveau van de vooras.”

Kuhn Varimaster L- Onland 5E – NSH

Voor de demonstratie met het onderploegen van groenbemesters werd een Steyr CVT 6240 van 240 pk op de Zuidberg-tracks gezet. De trekker van mechanisatiebedrijf Weevers is aan de front uitgevoerd met een Kuhn BPR 305 klepelmaaier. Aan de achterzijde is de Kuhn Varimaster L- Onland 5E – NSH ploeg als noviteit gebruikt. “Een ploeg met vijftig pk per lichaam. In deze vorm met zes scharen is dat totaal driehonderd pk”, legt productmanager Christiaan Borkus van Reesink Agri uit. Er is een speciale driepunts aanbouwbok voor de ploeg ontwikkeld. “Niet met pennen of bussen maar aanbouwdelen.”

“Opvallend aan deze ploeg is het robuuste middenframe en bestaat uit een koker van honderdvijftig bij honderdvijftig millimeter. Het geheel is voorzien van gietijzeren delen om ook zwaar vermogen op de ploeglichamen over te brengen.  waar de ploeglichamen aan bevestigt zitten. De gebogen ploegstelen zijn nieuw. Daardoor staan de lichamen iets naast het centrale gedeelte. Hierdoor komt het vermogen wat midden op de schaar terechtkomt in rechte lijn wordt overgedragen naar de beveiliging. Loonwerkers of telers kunnen deze ploeg zowel ondiep gebruiken, maar ook op zwaardere grond.”

Escudero Ecoploeg

Adviseur Jochem Noordermeer van Delphy ziet voor ondiep ploegen om de bodem in stand te houden, vooral kansen voor ecoploegen. “De Escudero-variant heeft een behoorlijke werkbreedte, maar kan door een relatief klein paard worden getrokken.” Het voorjaar is in zijn ogen het meest geschikte moment om groenbemesters onder te ploegen. “In het najaar is de stikstofcoëfficient gewoon minder. Mijn advies zou zijn om de groenbemester tot het voorjaar te laten staan, dan is de opname door het gewas een stuk beter.”

“De Escudero Ecoploeg heeft een behoorlijke werkbreedte, maar kan door een relatief klein paard worden getrokken.”

De Spaanse benadering van ploegen, zoals Escudero doet met de Ecoploeg, spreekt directeur Gijs de Jong van mechanisatiebedrijf Weevers uit Zeewolde wel aan. “De ploeg kan op twee snijbreedtes mechanisch worden afgesteld, 32 en 37, en heeft een rister dat knap keert. De uitvoering is strak en net afgewerkt. Er zitten geen voorscharen op en het scharnierpunt zit vast aan de kop. Groot voordeel is dat hij tijdens het werk geen invloed uitoefent op de trekker. Het geheel blijft heel stabiel in zijn spoor. De ploeg is voorzien van een breed steunwiel met dempers.”

Tekst, foto's en filmpjes: Martin de Vries

Deel dit artikel

Bezoek onze vakpartners

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies