Glijslof op Pöttingerhark voor schoner voer en meer capaciteit

3 dec 2019

Bericht

Glijslof op Pöttingerhark voor schoner voer en mee

Het is even wennen; een harkelement zonder bandenonderstel. Op Agritechnica liet Pöttinger het publiek kennismaken met deze noviteit, die juist voor de Nederlandse markt erg geschikt is. De zogenoemde Flowtast is vanaf nu leverbaar voor montage onder de TOP C 842, een populaire hark onder melkveehouders en loonwerkers in Nederland.

De Flowtast

De Flowtast volgt de bodem zeer precies omdat die is uitgevoerd in zeer duurzaam en slijtvast kunststof. De halve schijf raakt al vlak achter de harktanden de bodem, zodat er veel controle op de harkhoogte is. Resultaat is een minimum aan ruwe as. Het op en neer gaan van de elementen door oneffenheden wordt direct bij de harktanden geneutraliseerd.

Glijslof Pöttinger

De glijslof wordt in combinatie met een hydraulisch bodemontlastingssysteem verkocht. Hierop is de oliedruk in te stellen. Door de schokdempende werking van het hydraulische systeem loopt het harkelement veel rustiger en heeft het minder te verduren van torsiekrachten en trillingen. Bijkomend voordeel van de goede bodemvolging van de Flowtaster is dat de harksnelheid omhoog kan volgens Pöttinger.

Meer snelheid met behoud van harkkwaliteit

Eltje Brand, productmanager bij Duport, de importeur van Pöttinger in Nederland, heeft het afgelopen seizoen op zijn ouderlijk melkveebedrijf al mogen proefdraaien met de Flowtast. Hij ziet grote mogelijkheden voor dit systeem op de Nederlandse markt. En niet alleen voor boeren op de minder draagkrachtige veen- en kleigronden. “Meer snelheid met behoud van harkkwaliteit is voor iedereen interessant. Pöttinger heeft een naam hoog te houden als het gaat om bodem volgen en schoonharken. Zo zijn de harkelementen standaard voorzien van vijf wielen, waarvan het voorste wiel dicht achter de tand de bodem volgt. Verder zijn onze harken optioneel uit te voeren met een Multitast-wiel vóór het harkelement. De Flowtast voegt een nieuwe dimensie in bodemvolging toe aan de mogelijkheden. De glijslof is gemaakt van hetzelfde slijtvaste en duurzame materiaal als waarmee Pöttinger haar ploegscharen vervaardigt. De slof wordt niet warm en door de geringe druk per vierkante centimeter wordt de vers gemaaide graszode ontzien. Wij verwachten dat dit voorjaar de eerste nieuwe TOP 842 C harken (werkbreedte 7 tot 8,4 meter) met de Flowtast gaan draaien. We hebben speciaal voor dit model gekozen, omdat deze hark - met een rotordiameter van 3,7 meter - populair is in Nederland. In opgeklapte transportstand blijft het element namelijk onder de vier meter (3,99 m) en kom je probleemloos onder viaducten door.”

Tekst en foto’s: Jan Geert Vedelaar

Claas Cargos

Gebruikerservaring Claas GARGOS

Goede doseerwagen, grote wielen en voldoende inlaadcapaciteit. Het waren de eigenschappen, die vader en zoon op het spoor van de CARGOS brachten.

Gebruikerservaring >

Gerelateerde artikelen

Pöttinger zaaimachines: eerst zaaien, dan oogsten

Pöttinger zaaimachines: eerst zaaien, dan oogsten

24 apr 2019 Bericht
Pöttinger zaaimachines: eerst zaaien, dan oogsten
Pöttinger NovaCat 10 CrossFlow wordt Machine of th

Pöttinger NovaCat 10 CrossFlow wordt Machine of the Year op SIMA

27 feb 2019 Bericht
Pöttinger NovaCat 10 CrossFlow wordt Machine of the Year op SIMA


Vakpartner nieuws

Wat is HVO diesel?

Wat is HVO diesel?

27 nov 2019 Bericht Traxx
Wat is HVO diesel?
Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

13 nov 2019 Video Traxx
Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?
Twee manieren om CO2-neutraal te dieselen

Twee manieren om CO2-neutraal te dieselen

30 okt 2019 Bericht Traxx
Twee manieren om CO2-neutraal te dieselen

Bezoek onze vakpartners

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies