Eens wat anders: Valtra en Nokian Tyres bundelen krachten in sneeuwruimproject

14 mei 2019

Bericht

Eens wat anders: Valtra en Nokian Tyres bundelen k

Robotstofzuigers en robotgrasmaaiers bestaan al, maar kan hetzelfde idee ook worden toegepast op een machine van 7 ton die sneeuw ruimt op een landingsbaan? Om dit te laten zien, hebben Valtra en Nokian Tyres in maart 2019 samen met drie andere Finse bedrijven een gezamenlijk proof-of-concept project gerealiseerd op de meest noordelijke luchthaven van de Europese Unie.

Twee Valtra T254 Versu tractoren, uitgerust met Nokian Hakkapeliitta TRI-banden en elk uitgerust met een 4,5 m brede sneeuwveger/-blazer, maakten autonoom de start-/landingsbaan op het Ivalo-vliegveld in Fins Lapland sneeuwvrij.

De achtergrond

De winters in Finland kunnen erg lang zijn, met vele delen van het land permanent bedekt door sneeuw gedurende 150 tot 200 dagen per jaar. "Als luchthavenexploitant moeten we zomerse omstandigheden creëren op Finse startbanen, ook al is het midden in de winter. Om deze uitdaging aan te gaan, zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe oplossingen die onze ‘snow-how’ van wereldklasse verder ondersteunen", aldus Henri Hansson, technisch directeur van Finavia, de organisatie die verantwoordelijk is voor het onderhoud van de meeste Finse luchthavens.

Zo ontstond het idee voor het project "Runway Snowbot" bij een groep Finse topexperts, elk gespecialiseerd in zijn eigen vakgebied, en elk met uitgebreid inzicht van de noordelijke klimatologische omstandigheden: Valtra, Nokian Tyres, sneeuwveger/-blazer fabrikant Vammas (Fortbrand), 's werelds meest duurzame energiebedrijf Neste en Finavia.

Ontwikkeling richting duurzaam onderhoud van startbanen

"Runway Snowbot is een proof of concept, waaruit blijkt dat door het combineren van de knowhow van vijf Finse bedrijven, start-/landingsbanen op een nieuwe manier kunnen worden opgeruimd - veiliger, duurzamer, economischer en comfortabeler", aldus Matti Tiitinen, Senior Brand Business Manager, Valtra Scandinavië, Baltics & West- en Centraal Europa.

Tractorspecialist Valtra werkt al enkele jaren aan automatisch geleide tractoren. Samen met Nokian Tyres behaalden het merk het snelheidsrecord voor onbemande sneeuwploegen in 2018 met een autonome T254 Versu uitgerust met Nokian Hakkapeliitta TRI-banden. Voor project "Runway Snowbot" leverden Valtra SmartTouch-functies zoals automatische geleiding met hoge precisie en de Isobus-besturing de technologie die nodig is voor het gecontroleerd schoonmaken van vooraf gedefinieerde routes.

Met Nokian Hakkapeliitta TRI-banden, 's werelds eerste winterband voor tractoren, heeft de autonome sneeuwruimmachine de grip en nauwkeurigheid die nodig is voor een veilige bediening zonder bestuurder - terwijl deze het asfalt ook ontziet. "Zonder een bestuurder die instinctief kan  reageren door te sturen of  gas te geven, moeten de banden een zeer voorspelbare handling bieden", zegt Toni Silfverberg, hoofd verkoop en marketing van Nokian Heavy Tires Ltd. "Bovendien dragen de afwezigheid van noppen, de lage rolweerstand van Nokian Hakkapeliitta TRI banden en ons duurzame productieproces allemaal bij aan het algehele rendement en de duurzaamheid."

Zowel de Valtra tractor als de Vammas sneeuwveger/-blazer draaiden op Neste MY Renewable Diesel, die de uitstoot van broeikasgassen met ongeveer 90% vermindert in vergelijking met fossiele diesel.

De resultaten

De testen, die in de afgelopen winter werden uitgevoerd, bleken succesvol voor alle deelnemende partijen. Hoewel het nog niet helemaal klaar is voor commerciële implementatie, maakt het project de weg vrij voor een nieuwe manier van denken.

"Tractoren zijn een interessant alternatief voor luchthavenvloten waar een werkbreedte van 4,5 meter voldoende is. Tractoren zijn aanzienlijk goedkoper in totale eigendomskosten dan vrachtwagens en veel veelzijdiger omdat ze kunnen worden gebruikt voor andere taken zoals sneeuwblazen of maaien tijdens de zomer", aldus Tero Santamanner, Finavia Machine Equipment Specialist.

"Project Runway Snowbot was het tweede gezamenlijke project van Valtra en Nokian Tyres op het vlak van autonome bediening", lichten Matti Tiitinen en Toni Silfverberg toe. "In de nabije toekomst gaan we steeds meer autonome toepassingen zien en wij zijn klaar voor de nieuwe eisen die daarmee gepaard gaan."

Meer informatie

Project website, foto’s en video’s: klik hier

Foto bron: Snowbot

Bron: Snowbot

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Valtra A-serie Hitech 4 is ‘Machine van het Jaar’

Valtra A-serie Hitech 4 is ‘Machine van het Jaar’

8 mei 2019 Bericht
Valtra A-serie Hitech 4 is ‘Machine van het Jaar’
Opnieuw toenemende kans op sneeuw en gladheid

Opnieuw toenemende kans op sneeuw en gladheid

28 jan 2019 Bericht
Opnieuw toenemende kans op sneeuw en gladheid
Van sneeuw, naar regen en vervolgens kans op ijzel

Van sneeuw, naar regen en vervolgens kans op ijzel

25 jan 2019 Bericht
Van sneeuw, naar regen en vervolgens kans op ijzel


Vakpartner nieuws

Wat is HVO diesel?

Wat is HVO diesel?

28 mei 2019 Bericht Traxx
Wat is HVO diesel?
Aan welke eisen moeten dieseltanks voldoen?

Aan welke eisen moeten dieseltanks voldoen?

13 mei 2019 Bericht Traxx
Aan welke eisen moeten dieseltanks voldoen?
Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

8 mei 2019 Bericht Traxx
Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

Bezoek onze vakpartners

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies