Dezeure dumpers: meer dan een versterkte kipper

5 jun 2019

Bericht

Dezeure dumpers: meer dan een versterkte kipper

Eind jaren ’80 van vorige eeuw werden er meer en meer (grote) infrastructuurprojecten uitgevoerd. Dikwijls moesten er op de werf zelf vele kuubs grond verplaatst worden en al snel ondervond men dat vrachtwagens niet de ideale machines waren voor dit werk. Onze Belgische constructeurs van landbouwkippers kregen meer en meer vraag naar (versterkte) kippers om ingezet te worden op dergelijke werven. Zo ook bij Dezeure…

In 1990 reed de eerste versterkte landbouwkipper de ateliers in Veurne buiten. Extra opstaande profielen tegen de wanden en een extra ring boven op de bak moesten genoeg zijn om de extra krachten van het grondwerk op te vangen. Uit deze versterkte landbouwkippers werd veel geleerd, en in 1994 werden de eerste echte gronddumpers aan het publiek voorgesteld. In vergelijking met de landbouwkippers waren de gronddumpers voorzien van een lagere bak met verstevigingen van de zijwanden, een versterkte rand bovenaan en een hogere voorwand. Ook de cilinders van de achterklep waren voorzien op de ruwere werkomstandigheden op een werf en zaten veilig weg achter een afdekplaat. De eerste Dezeure dumpers waren tandemwagens voorzien van een schommelas. Deze werd later vervangen door een versterkte bogie-onderstel. Nog later introduceerde de fabrikant de driehoeksvering.

Waarmee het allemaal begon, een versterkte landbouwkipper als prototype voor de latere dumpers van Dezeure

In 2004, 10 jaar na de eerste echte dumpers, kwam Dezeure met de drie-asser dumpers. Deze waren direct uitgerust met een driehoeksvering en stonden toen al op 600/60R30.5 banden. In 2010 volgde nog het onderhoudsarme onderstel, waarmee stilstand voor onderhoud tot een minimum beperkt werd en onderhoudskosten konden worden gedrukt.

De driehoeksverhouding onder de Dezeure dumpers

Dezeure TPX grondkippers

Het huidige gamma van Dezeure TPX grondkippers begint bij een kleine TPX6 tandem dumper met een bakinhoud van 3 kubieke meter. De grootste TPXL30 tridem heeft een inhoud van 16 kubieke meter. Alle TPX dumpers zijn voorzien van een onderhoudsvrije mechanische driehoeksvering, die optioneel ook hydraulisch kan zijn. Standaard zijn de dumpers uitgerust met starre assen, optioneel is een gedwongen sturing mogelijk, die gebruik maakt van centrale fusees. Voor het kippen zijn de dumpers voorzien van een hard verchroomde cilinder van 55 liter, optioneel kan dit 97 liter zijn. De dumpers kunnen ook voorzien worden van een 150l/m sterke pompgroep die door de tractor wordt aangedreven via de aftakas. Deze is eveneens voorzien van een elektrisch daal- en overdrukventiel.

De versterkte bovenrand, de zware scharnier van de achterklep en de afgeschermde hydraulische piston

Dezeure TPX dumpers bakken

De bak van de Dezeure TPX dumpers is volledig uit Hardox 450 gemaakt. De bodem is 8 mm dik, de zijwanden bestaan uit 6 mm plaat. De bakken hebben onderaan rechte hoeken zodat ze zonder problemen ook met een kraan kunnen leeggeschept worden wanneer dit zou nodig zijn. Deze hoeken zijn met inox belegd zodat de lading gemakkelijker lost bij het kippen. De bovenrand van de bak is voorzien van een dubbele ring rondom als extra versterking. Om de dumper flexibeler in te kunnen zetten kan deze voorzien worden van afneembare schotten, zodat de inhoud vergroot voor lichtere producten. Om in alle veiligheid en zonder overgewicht de weg op te gaan kunnen ze ook voorzien worden van een weegsysteem.

Inox strips in de rechte hoeken van de bak zorgen dat de lading beter schuift bij het kippen

Tractie-systeem

Grondkarren worden maar zelden uitgerust met een tractie-systeem. Het extra gewicht van tractie-assen en versnellingsbak betekent minder gewicht in de bak. Toch kunnen de Dezeure TPX dumpers voorzien worden van tractie-assen. Tot voor kort waren dit assen van MAN of BPW, maar begin dit jaar stelde Dezeure hun eigen HD Drive tractie-assen voor, met een aandrijflijn die 80% sterker is uitgevoerd dan de assen die tot nu toe op de markt waren. De HD drive as kan een statische last van 35 ton verdragen, stuurassen kunnen 12 ton aan 50 km/u weerstaan. De stuuruitslag van de stuurassen bedraagt 18°.

Dezeure opteert voor rechte hoeken in de bak, zodat deze indien mogelijk ook met een kraan leegeschapt kan worden

Wetgeving

De aangepaste wetgeving voor tractoren in landbouw- en ander gebruik dat enkele jaren geleden in ging zorgde tijdelijk voor minder interesse in gronddumpers. Ondertussen is de markt weer helemaal aangetrokken. Ook in de ons omringende landen groeit de markt van dumpers nog.

Overzicht Dezeure TPX dumpers

*de bakhoogte kan in optie naar 1100 mm of 1200 mm gebracht worden.

Gebruikerservaring

Grond- & afbraakwerken Kurt Kokx BVBA – Merksplas

Jaren in dienst: 5

Uren op de teller: 15.000

"Door de goede service van het bedrijf kun je bijna 24/24 bij Dezeure terecht"

Grond & afbraakwerken Kurt Kokx begon in 2007 met één kraan en één kipper. 12 jaar later heeft Kurt 6 Dezeure grondkippers lopen in de ruime omgeving van de provincie Antwerpen. De oudste heeft 20.000 uren gelopen en wordt nog bijna dagelijks gebruikt. “Door de goede service van het familiebedrijf kan je bijna 24/24 terecht bij Dezeure als je problemen hebt.” Kurt is ook eigen aan zijn merken. “Als iets goed werkt, dan blijf ik erbij” lacht hij. Buiten de slijtonderdelen, heeft Kurt nog niet veel moeten vervangen aan zijn grondkipper.

Bron: DeLoonwerker België, Antoon Vanderstraeten

Deel dit artikel

Heeft u vragen over producten of diensten uit dit artikel? Stel hier uw vraag!
Er wordt alleen gereageerd op serieuze vragen.

Gerelateerde artikelen

De eerste 2 Kröger Terraliner grondkippers staan i

De eerste 2 Kröger Terraliner grondkippers staan in Nederland

7 mrt 2019 Bericht
De eerste 2 Kröger Terraliner grondkippers staan in Nederland
Dezeure HD-Drive

Dezeure HD-Drive

26 feb 2019 Bericht
Dezeure HD-Drive
DEZEURE: “HELLA zorgt voor een stukje bedrijfszeke

DEZEURE: “HELLA zorgt voor een stukje bedrijfszekerheid”

6 aug 2018 Bericht
DEZEURE: “HELLA zorgt voor een stukje bedrijfszekerheid”


Vakpartner nieuws

Wat is HVO diesel?

Wat is HVO diesel?

28 mei 2019 Bericht Traxx
Wat is HVO diesel?
Aan welke eisen moeten dieseltanks voldoen?

Aan welke eisen moeten dieseltanks voldoen?

13 mei 2019 Bericht Traxx
Aan welke eisen moeten dieseltanks voldoen?
Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

8 mei 2019 Bericht Traxx
Hoe ontstaat bacteriegroei in diesel?

Bezoek onze vakpartners

COOKIE INFORMATIE

Voor een volledige werking van deze website wordt gebruik gemaakt van cookies.
Meer informatie over cookies > Accepteren Verder zonder cookies