JCB Loadall Agri Pro: Dubbele transmissie is belangrijke troef

JCB

Drie modellen: 531-70, 736-70 en 541-70.

Na zes jaar ontwikkeling introduceerde JCB medio 2016 de ‘dubbele’ Dual Tech VT (Variabele Transmissie) in de nieuwe Loadall Agri Pro verreikers. De combinatie van hydrostaat en powershift is specifiek ontwikkeld om te voldoen aan het toenemende eisenpakket van onder andere de agrarische sector. Inmiddels hebben de eerste klanten er ervaring mee opgedaan.

In juli afgelopen jaar debuteerde de nieuwe Loadall Agri Pro verreiker van JCB op de beurs Foire de Libramont. Het meest opzienbarende aan deze nieuwe serie is toch wel de gecombineerde Dual Tech VT-transmissie. Hiernaast verschilt de Agri Pro overigens ook nauwelijks van de andere Agri uitvoeringen. De Agri Pro is gepositioneerd boven de bestaande Agri Plus en Agri Super die zijn uitgerust met een powershift transmissie.

Volgens Gregor Grootjans, Product Specialist van JCB Benelux, vond het Engelse JCB, ook wel J. C. Bamford genoemd, in 1977 de verreiker uit. In 1982 kwam de eerste JCB Loadall verreiker specifiek bedoeld voor de agrarische sector (520-4 Farm Special) op de markt en tegenwoordig bestaat het programma uit ruim 30 modellen.

Maximaal 4.100 kg

De Agri Pro serie bestaat uit drie modellen: 531-70, 536-70 en 541-70. De 5 staat hierbij voor verreiker, de volgende twee cijfers staan voor het maximale hefvermogen en 70 staat voor de maximale hefhoogte (7,0 m).

Alle drie modellen beschikken over dezelfde JCB EcoMax Fase IV (Tier 4 Final) 4-cilinder motor met een inhoud van 4,8 liter en 108 kW (145 pk) vermogen. Middels SCR en DEF (AdBlue) voldoet deze motor aan de Fase IV emissie-eisen, er is hiervoor geen roetfilter (DPF) nodig. Deze motor is volgens Grootjans in 2012 geïntroduceerd als volledig nieuwe Fase IIIB (Tier 4 Interim) motor en geen doorontwikkelde oudere motor met tal van extra emissiebeperkende ingrepen.

Omdat JCB geen apart contragewicht gebruikt, moet het voertuig zelf en dan met name het chassis tegengewicht bieden aan de giek. Hiertoe is het chassis van de 541-70 zwaarder met profielen met een wanddikte van 25 mm in plaats van 21 mm bij de 531-70 en 536-70.

Meer lezen?

Benieuwd naar de ervaringen van Timo Pomper VOF (Drenthe) en Eddy en Larens Patfoort (West-Vlaanderen). Vraag dan een proefnummer aan van Vakblad de Loonwerker. U kunt hiervoor mailen naar deloonwerker@prosu.nl onder vermelding van proefnummer januari. Wilt u altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en meer kennis opdoen. Neem dan een abonnement op het vakblad.

Deel dit artikel

Altijd op de hoogte!

Loonwerk&MechanisatieActueel

Loonwerk&MechanisatieActueel

Abonneer u onderaan de pagina op de nieuwsbrief en blijf gratis en gemakkelijk op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Scroll naar beneden

Agenda

23 juli 2017 Trekkertrek Nieuw WehlTrekkertrek Nieuw Wehl
24 t/m 27 juli 2017 Oldtimertractorvierdaagse NijmegenOldtimertractorvierdaagse Nijmegen
11 t/m 13 augustus 2017 Historische Feldtag Nordhorn (D)Historische Feldtag Nordhorn (D)
15 t/m 16 september 2017 Nationaal ploegwedstrijdNationaal ploegwedstrijd